خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی فراهمسازی محیط بر بهرة هوشی، تبحر حرکتی و مهارت اجتماعی کودکان براساس نظریه سیستم های پویا بود. نمونة آماری این پژوهش همة کودکان دختر و پسر چهار تا پنجسالة شهر تهران بودند. 111 کودک بهصورت نمونهگیری دردسترس و براساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامة مشخصاتفردی، پرسشنامه فراهمسازی در خانه برای رشد حرکتی(AHEMD)، پرسشنامة مهارت اجتماعی ماتسون، آزمون هوش ریون، فرم کوتاه آزمون تبحر حرکتی بروینینکس-اوزرتسکی انجام شد. برای بررسی اثرگذاری فراهمسازی بر هریک از متغیرهای تبحر حرکتی، بهرة هوشی و مهارت اجتماعی از رگرسیون خطی تکمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که 19 درصد از واریانس تبحر حرکتی ،12 درصد از مهارت های اجتماعی و 39 درصد از واریانس بهرة هوشی کودکان بهوسیلة فراهمسازی تبیین میشود (P = 0.001).این نتایج نشان میدهد که با داشتن محیطی با نمرة فراهمسازی زیاد، میزان تبحر حرکتی، بهرة هوشی و مهارت اجتماعی کودکان افزایش مییابد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of environmental education on intelligence, motor skill and social skill of children: a function of dynamic systems Theory. The sample of this study included all children and boys aged 4-5 years old in Tehran. 111children were selected by sampling method and were selected based on inclusion criteria. Data were gathered using Personal Information Questionnaire, Home Improvement for Motor Development Questionnaire (AHEMD), Matsun's Social Skills Questionnaire, Raven's Intelligence Questionnaire, and Short-form Brinx-Oseretsky Motor Cycle Test. Liner regression was used to assess the effectiveness of providing each of the expedient, intelligence and social skills. The results showed that 19% of variance in motor skills, 12% of social skills and 39% of children's IQ variances were explained by providing (p=0/001). These results show that having an environment with a high degree of delivery, expediting, intelligence and social skills of children is increased.
ملخص الجهاز:
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران (نویسندة مسئول) تاريخ دريافت: 19/09/1396 تاريخ پذيرش: 09/04/1397 چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی فراهمسازی محیط بر بهرة هوشی، تبحر حرکتی و مهارت اجتماعی کودکان براساس نظریه سیستم های پویا بود.
این نتایج نشان میدهد که با داشتن محیطی با نمرة فراهمسازی زیاد، میزان تبحر حرکتی، بهرة هوشی و مهارت اجتماعی کودکان افزایش مییابد.
همچنین، نتایج پژوهش ماخاریا و همکاران (13) نشان داد که عوامل محيطي گوناگون مانند محل اقامت، تمرينهای فيزيكي، درآمد خانواده، شغل والدين و تحصيلات تا حد زيادي بر كيفيت زندگي كودك تأثير میگذارند؛ ازاینرو، برای کودک باید محیطی مطلوب ارائه شود تا بتواند به توانایی ژنتیکی کامل خود دست یابد.
پژوهشگران یاد شده از پژوهشهای خود به این نتیجه دست یافتند که محیط تأثیر بسزایی بر رشد مهارت اجتماعی دارد، اما یافته های آن ها با یافتههای ذوقی و همکاران (33) ناهمخوان است.
یافتههای پژوهش حاضر مبنی بر اینکه میزان فراهمسازی محیط بر بهرة هوشی، تبحر حرکتی و مهارت اجتماعی کودکان تأثیر دارد، با دیدگاه گزل (به نقل از2) ناهمسوست.
The relationship between the providers in the home environment and the motor development of 36-48-year-old children Mashhad.
The effect of selected rainbow parachute games on motor and social development of pre-school children.
Assistant Professor of Motor Behavior, Alzahra University, Tehran, Iran (Corresponding Author) Received: 2017/12/10 Accepted: 2018/06/30 Abstract The purpose of this study was to investigate the effectiveness of environmental education on intelligence, motor skill and social skill of children: a function of dynamic systems Theory.