خلاصة:
اهمیت و جایگاه ویژه زبان فارسی بهعنوان زبان علمی در منطقه و جهان، نیازمند برنامهریزی و تحقیقات تخصصی در راستای دستیابی به شیوههای نوین آموزش زبان فارسی، بویژه به غیرفارسیزبانان است. امروزه، در این زمینه، شاهد گرایش بیشتر به سوی خدمات آموزشی تلفیقی(تلفیق شیوه رایانه- مبنا با شیوهی سنتی کلاس- مبنا) با مفهوم کاربرد بیش از یک رسانه در امر آموزش هستیم. بر همین اساس، در این پژوهش، با هدف ارائهی مطالب آموزشی برمبنای آموزش تلفیقی زبان فارسی به غیر فارسیزبانان(با هدف ایرانشناسی)، به تهیهی مجموعهای مشتمل بر 10 درس جهت آموزش همزمان چهار مهارت اصلی زبان فارسی با شیوهی تلفیقی پرداختهایم. در این راستا، ضمن طراحی دروس مزبور، اعتبار مطالب آموزشی طراحی شده را نیز با بهرهگیری از پرسشنامه(در نمونهای آماری از 40 نفر)، مورد ارزیابی و تحلیل آماری قرار دادهایم، که نتایج آماری حاصل نمایانگر معناداری تناسب دروس طراحی شده در تمامی موارد است.
To improve the position of Persian as a scientific language, an organized program is required on the basis of the modern methodologies in teaching Persian to Speakers of Other Languages (TPSOL), which is more obvious in regard to the rapid development of technology where traditional class-based education is being evolved into the modern computer-based one, with a tendency to a combination of both. The present paper is aimed to represent the practical strategies in enhancing the TPSOL system by the usage of a combination of computer-based and class-based methods. The proposed curriculum, prepared with the purpose of Iranology, is designed for a course of 10 weeks and each with a 90-minute session plan. In examining the eclectic teaching in TPSOL, the paper assesses the validity of syllabi on the basis of questionnaires and analyzes it statistically, the results of which show a meaningful relationship within the contents of the syllabi.
ملخص الجهاز:
بر اين اساس ، همراه با تلفيق نظام آموزشي رايانه - مبنا و کلاس - مبنا و نيز همزمان نمودن مهارت ها با يکديگر در اين پژوهش ، تلاش مي شود تا به پرسش هايي اين چنين ، پاسخ داده شود: چگونه مي توان با بهره گيري از آموزش زبان تلفيقي و آموزش همزمان مهارت ها، به طور مؤثرتر به آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان پرداخت ؟ در ارائه ي شيوه ي مؤثر آموختن درس ، کدام يک از مهارت هاي چهارگانه مي تواند با کمک رايانه ، فرآيند آموزش (يادگيري ) زبان فارسي را آسان کند؟ تناسب درس هاي طراحي شده در پژوهش ، با فعاليت هاي آغازي ، مياني و پاياني چگونه است ؟ ٢- اهداف بررسي گنجاندن مهارت ها با تلفيق شيوه ي رايانه - مبنا و کلاس - مبنا، در سيستم آموزشي و ارائه ي طرح درس مناسب در اين زمينه ، هدف اصلي پژوهش است .
اين امر مهم ، براي دست يابي به موارد زير بررسي مي شود : · بالابردن سطح آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان ، از طريق ايجاد تحول و نوآوري در آموزش · نهادينه کردن روش هاي مناسب حفظ کردن و بهبود کيفيت برنامه ي آموزشي · فراهم کردن شيوه هاي مناسب براي برقراري ارتباط · درگير نمودن مهارت ها با يکديگر و همزمان با آن ، سرعت دادن به يادگيري ، از طريق به کارگيري رايانه · کنار گذاشتن کتاب هاي ثابت و جايگزين کردن منابع يادگيري پويا و جديد ٣- مروري بر مواد آموزشي موجود اريسي (١٣٧٧)، در باب وضعيت آموزش زبان فارسي به خارجيان در ايران ، به دنبال بررسي و مشاهده ي مراکز آموزشي زبان فارسي و مطالعه ي روش هاي آنان چنين نتيجه گيري کرده است که اين مراکز، بيشتر به جنبه هاي ظاهري آموزش ، توجه کرده اند، روش هاي آموزشي را بر پايه ي تجربه هاي خود به کار برده اند و از روش هاي علمي آموزش زبان ، فاصله ي بسياري دارند.