خلاصة:
امروزه آموزش مهارتهای تفکر و یادگیری، از طریق روشهای نوین و فعال ضروری است. این امر، اصولاً با تغییر بنیادی روشهای آموزش و یادگیری در مراکز آموزشی میسر میشود. این پژوهش، به ارزیابی روش آموزش زبان، به کمک رایانه و روش سنتی میپردازد تا تفاوتها و کاراییهای هر یک از این روشها را نشان دهد. در این تحقیق، دادهها به صورت میدانی و با کمک پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعهی آماری آن، 30 نفر از زبانآموزان مدرسهی بینالمللی دختران، در تهران است. در این پژوهش، گروه آزمایش، با استفاده از رایانه و گروه کنترل، به روش سنتی آموزش دیدند. نتایج، بیانگر آن است که بین میانگین نمرات گروه آزمایش، نسبت به گروه کنترل، تفاوت معنیداری وجود دارد و میزان موفقیت فراگیران در دورههای آموزش به کمک رایانه، در مقایسه با روش سنتی بیشتر بوده است. فراگیران، موفقیتشان را به تعامل بیشتر با معلم از طریق اینترنت، که فراهمکنندهی بازخورد بود و همچنین در دسترس بودن معلم، به صورت برخط و ایجاد محیط یادگیری مشارکتی ذکر کردهاند.
Computer-Assisted Language Instruction (CALI) is one of the recent advances in teaching languages. CALI is considered as an effective teaching methodology. This research is a comparative study of the effect of two teaching methods; CALI and traditional, on Persian reading comprehension of female students in pre-university level of International School in Tehran in 1390. Statistical community includes 30 students who were selected by random sampling and divided into two groups. Research method in this study is experimental and the measurement tool used is a questionnaire. In data analysis from descriptive statistics methods (frequency, mean & standard deviation) as well as inferential statistics method, (t-test) were used. The results showed a significant difference between the experimental and the control group regarding their mean scores. Those learners who were learning through CALI were more successful. These learners mentioned the following as the factors leading to their success: more chance of collaboration with the teacher through internet which provided them with more feedback, online access to the teacher, and collaborative learning environment.
ملخص الجهاز:
نتايج ، بيانگر آن است که بين ميانگين نمرات گروه آزمايش ، نسبت به گروه کنترل ، تفاوت معني داري وجود دارد و ميزان موفقيت فراگيران در دوره هاي آموزش به کمک رايانه ، در مقايسه با روش سنتي بيشتر بوده است .
ارائه ي راهکارهاي مناسب و نوين براي تبادل و تعامل انديشه ها و دسترسي آسان ، در فرايند ياددهي - يادگيري ، با استفاده از روش آموزش به کمک رايانه به زبان آموزان ، بسيار ضروري است .
کلاس هاي مجازي ٢، مدارس مجازي ٣، مدارس هوشمند٤، دانشگاه مجازي ٥ و به طور کلي يادگيري الکترونيکي ٦، از ظرفيت ها و امکانات قابل اطمينان براي توسعه اين مهارت ها است ؛ اگرچه از تأثير 1 Information & Communication Technology(ICT) 2 Virtual-Classrooms 3 Virtual-Schools 4 Smart-Schools 5 Virtual-University 6 E-Learning فناوري اطلاعات ، در عرصه ي تعليم و تربيت زمان زيادي نمي گذرد و تجارب بشري و مطالعات بين المللي ، در خصوص رويکردهاي فناوري اطلاعات در مراکز آموزشي و دانشگاه ها کافي نبوده و با ابهام ها و سؤال هاي بسياري مواجه است ، اما آن چه واقعيت دارد اين است که تحولات ذکر شده به سرعت همه ي مولفه هاي اساسي مراکز آموزشي و دانشگاه ها را تحت تأثير قرار داده است .
ضياءحسيني (١٣٨٥) همچنين براي هر يک از اين فعاليت ها، ويژگي هايي را به شرح زير در نظر مي گيرد: ٥-١- مرحله ي آمادگي معلم پرسش هايي را مطرح مي کند و زبان آموزان را در حال و هواي موضوع متن خواندني قرار مي دهد.