خلاصة:
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تداخل زمینهای و بازداری پیشگستر و پسگستر بر
بادگیری مهارت کراس اور اسکیت است. بهمنظور اجرای تحقیق. ۷۵ دختر مقطع راهنمایی
که هیچگونه آشنایی با مهارت کراس اور اسکیت نداشتند. بهصورت تصادفی به عنوان نمونه
انتخاب و به پنج گروه تقسیم شدند. این گروهها شامل: گروه تمرین ثابت. گروه تمرین
مسدود دارای بازداری پیش گسترء گروه تمرین مسدود دارای بازداری پیشگستر و پسگستر
.گروه تمرین مسدود دارای بازداری پسگستر و گروه تمرین تصادفی بود. هر گروه در مرحلة
اکتساب. ۴۵ کوشش تمرینی مربوط به سه مهارت را با ترتیب خاصی انجام داد و در آزمون
یادداری تنها از مهارت کراس اور استفاده شد. ترتیب انجام مهارتها در مرحلة اکتساب برای
گروه تمرین مسدود دارای بازداری پیشگستر شامل ۱۵ کوشش کراس بک. ۱۵ کوشش
اسلالوم و ۱۵ کوشش کراس اور بود. در حالی که این ترتیب برای گروه تمرین مسدود دارای
بازداری پیشگستر و پسگستر شامل ۱۵ کوشش کراس بک. ۱۵ کوشش کراس اور و ۱۵
کوشش اسلالوم بود. گروه تمرین مسدود دارای بازداری پسگستر این مهارتها را بهترتیب
۵ کوشش کراس اورء ۱۵ کوشش کراس بک و ۱۵ کوشش اسلالوم انجام دادند. گروه تمرین
تصادفی ۴۵ کوشش از سه مهارت را بهطور تصادفی و گروه تمرین ثابت تنها ۴۵ کوشش از
مهارت کراس اور را انجام دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه. ۲
مستقل و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد در مرحلة اکتساب.
عملکرد گروههای دارای تمرین مسدود بهتر از گروه تمرین تصادفی عمل کردند. اما نتیجة
آزمون یادداری عکس این بود .همچنین نتایج نشان داد بازداری پیشگستر و پسگستر در
مرحلة اکتساب تاثیر منفیء اما در مرحله بادداری تاثیر مثبت بر عملکرد دارند.
The aim of the present research was to investigate the effect of kind of practice, proactive and retroactive inhibition at contextual interference conditions on learning of Skate Cross- over skill. To the end, 75 girls’ students of guidance school, were chosen as the sample and were randomly divided into 5 groups. They had not any practice such as Cross-over, Cross – back and Slalom. These five groups were Blocked practice group with proactive inhibition, Blocked practice group with proactive and retroactive inhibition, Blocked practice group with retroactive inhibition, Random practice group and constant practice group. In acquisition phase, each participant performed trials with special order.45 efforts of these 3 skills are done in acquisition step by each of groups whereas the retention test was done just for Cross – over. Arrangements of doing skills in acquisition step were Blocked practice group with proactive inhibition consisted of 15 efforts of cross – back, 15 efforts of slalom and 15 efforts of cross-over,. Blocked practice group with proactive and retroactive inhibition included 15 efforts of cross – back, 15 efforts of cross-over and 15 efforts of slalom. Blocked practice group with retroactive inhibition were 15 efforts of cross – over, 15 efforts of cross-back and 15 efforts of slalom. Random practice group consisted of 45 random efforts of each three skills that last skill was cross – over. Constant group comprised 45 efforts of cross-over skill. Results showed that the performance of blocked practice group in acquisition step was better than random practice group but this result in retention test was vice versa also results indicated that retroactive and proactive inhibitions have negative effect on performance in acquisition step and positive effects on retention test.