خلاصة:
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395، 74 درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی میکنند. در فضای شهری ایران امروز، که در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات قرار داریم شهروندان ایرانی در معرض انواع محصولات فرهنگی-رسانهای چه از طریق مصرف محصولات و کالاهای فرهنگی-رسانهای تولید داخل و چه تولید خارج از کشور از طریق بازار کالاهای فرهنگی و همچنین محصولات رسانهای از طریق رسانه ملی و شبکههای مختلف ماهوارهای و شبکه جهانی اینترنت در فضای حقیقی و مجازی قرار دارند. هدف این تحقیق، توصیف فضای موجود تقلید فرهنگی شهرنشینان ایرانی در فضای اجتماعی شهری ایران است. این تحقیق با استفاده از روش مصاحبه عمیق و کتابخانهای اسنادی، انجام شد. برای دستیابی به اهداف تحقیق از نظرات خبرگان در این حوزه در دو پنل اساتید علوم ارتباطات و جامعه-شناسی کمک گرفته شد. در این تحقیق فضای اجتماعی شهری 3 مجموعه شهری از جمله کلانشهرها، شهرهای مراکز استانهای مختلف و مجموعه شهرهای دیگر کشور مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتیجه این تحقیق مراحل پنجگانه تقلید فرهنگی شهرنشینان ایرانی در فضای اجتماعی شهری کشور را نشان داد . با عرضه محصولات فرهنگی-رسانهای غربی، و مصرف آن توسط شهرنشینان ایرانی فرهنگ مصرفی غربی در فضای اجتماعی شهری ایران بازتولید میشود.
According to the Statistics Center of Iran, the results of the population and housing census in 1395, 74% of the population of Iran live in cities. In today's urban space of Iran, which is in the era of communication and intelligence explosions, Iranian citizens are exposed to a variety of cultural-media products either through the consumption of cultural goods and goods, domestic or domestic production, or through the goods market Cultural, as well as media products through the national media and various satellite networks and the global Internet network in real and virtual space. The purpose of this study is to describe the existing cultural imitation of Iranian urban population in the urban social space of Iran. This research was conducted using deep interviewing methodology and documentary libraries. In order to achieve the research objectives, experts' opinions in this field were assisted in two faculties of communication science and sociology. In this research, urban social space has been investigated in 3 urban including metropolises, cities of different centers provinces and other cities of the country. The result of this study was the five stages of cultural imitation of Iranian urban population in the urban social space of the country. With the supply of western cultural-media products, and its consumption by Iranian urbanists, Western consumption culture is reproduced in the urban social space of Iran.
ملخص الجهاز:
بنابراین به نظر میرسد مصرف کالاهای فرهنگی-رسانه ای مختلف توسط شهرنشینان ایرانی به نوعی به تقلید از الگوها و سبک زندگیهای بازنمایی شده در این محصولات و کالاهای فرهنگی-رسانه ای منجر شده و فضای اجتماعی شهری ایران را دگرگون میکند.
به نظر میرسد مسئله تقلید فرهنگی در الگوی مصرف محصولات فرهنگی-رسانه ای در این فضای اجتماعی شهری با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از شهرنشینان ایرانی سابقه چندانی در سکونت در شهرها نداشته و مهاجران روستایی هستند که در ٦١ سال اخیر به شهرها کوچ کرده اند بسیار حائز اهمیت است .
سؤالات تحقیق سؤال اصلی: تقلید فرهنگی شهرنشینان ایرانی در فضای اجتماعی شهری ایران چگونه است ؟ سؤال فرعی: با عرضه محصولات فرهنگی-رسانه ای غربی در فضای فرهنگی-اجتماعی شهرهای ایران چگونه شهرنشینان ایران فرهنگ مصرفی غرب را تقلید کرده و این فرهنگ در فضای فرهنگی-اجتماعی شهری ایران بازتولید میشود؟ پیشینه پژوهش در بررسی پیشینه موضوع این تحقیق مشخص شد که درباره مباحث مصرف فرهنگی و موارد مرتبط با آن آثار زیادی تألیف شده است که به چند نمونه مرتبط تر با موضوع پژوهش حاضر و نتایج آن ها اشاره میشود: مقاله با عنوان «بررسی مصرف تظاهری و عوامل مؤثر بر آن در شهر تهران » که توسط کمالی و خودکاری، در فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در زمستان ١٣٩٣ به چاپ رسیده است .