خلاصة:
بسیاری مدیران و پژوهشگران بر این باورند که مسئولیت اجتماعی یکی از اجزای اصلی ارتباط بین شرکت و محیط می باشند و می تواند به عنوان مزیت رقابتی برای شرکت ها در آید و برای آنها بسیار با اهمیت می باشد. مسئولیت پذیری در کارآفرینی اهمیت ویژه ای دارد. دلیل آن منافع زیادی است که برای کارآفرینان وجود دارد. لذا هدف این پژوهش، شناسایی و ترکیب مقوله ها، مفاهیم و شاخص های مسئولیت اجتماعی در کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف بنیادی گردآوری و تحلیل داده ها فراترکیب می باشد. جامعه پژوهش، 331 مقاله علمی معتبر انتشار یافته بین سالهای 2005 تا 2019 است که پس از پالایش و کنترل کیفیت متون، 35 مقاله باقی ماند که برای کد گذاری وتحلیل استفاده شد. سپس کد ها ترکیب و مفاهیم به دست آمد. با استفاده از شاخص کاپای کوهن، مفاهیم سنجش پایایی شد. همچنین با آنتروپی شانون تحلیل محتوا انجام شده و مفاهیم رتبه بندی شدند. در نهایت 17 مفهوم باقی مانده در سه سطح خرد، میانه و کلان در قالب الگویی به عنوان یافته های پژوهش ارائه گشت. نتایج نشان داد کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی می تواند به توسعه پایدار منجر شود.
Many managers and researchers believe that the Social Responsibility is a key component of the relationship between the company and the environment and it can serve as a competitive advantage for frimes. So it is very important. Responsibility is particularly important in Entrepreneurship, because there are so many benefits for entrepreneurs. The purpose of this research is to identify and combine the categories, concepts and indicators of social responsibility in entrepreneurship and this is a basic research. The method of study is Meta-synthesis. To do so, 331 articles published between 2005 and 2019 in the best scientific journals are collected. Then articles were manually screened. 35 articles remained which were used for coding and analysis. Then codes were combined and the concepts obtained. The reliability of the concepts was assessed using the Gohan's kappa index. Content analysis was also performed with Shannon entropy and the concepts were ranked. Eventually 17 concepts remained witch in three levels of micro, middle and macro were presented on a pattern as research findings. The results showed that entrepreneurship and social responsibility can lead to sustainable development.
ملخص الجهاز:
بنابراین هدف این پژوهش ، شناسایی و ترکیب مقوله ها، مفاهیم و شاخص های مسئولیت اجتماعی در کارآفرینی میباشد.
پژوهش های زیـادی نشـان دادنـد کـه اخـلاق بـه عنـوان بخـش از جنبه های فردی و سازمانی مطرح است که فرد را در برابر جامعه مسئولیت پذیر نشان میدهـد و در کارآفرینی نقش مهمـی دارد) Longo et ;٢٠٠٩ ,Goldsby &Burton ;٢٠١٦ ,e g.
1 Joseph Banks 2 Sociology of Social Movements (به تصویر صفحه مراجعه شود) در پژوهش های بین المللی مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت به صورت نطامند مطالعـه شـده است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 1 Individual Factors 2 Social Entrepreneurs 3 Ethics In Business (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1 The Nature Of The Stakeholders 2 Stakeholders Response 3 Dealing With Stakeholders 4 The Nature Of The Social Entrepreneurship 5 Organizational Structure (به تصویر صفحه مراجعه شود) در ادامه مفاهیم با روش آنتروپی شانون رتبه بندی شد که در جدول ٥ آورده شده است .
1 Corporate Governance 2 Consumer Behavior 3 Social Capital 4 Economic Context 5 Sustainability (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته دیگر این پژوهش ، الگوی مفهومی کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی شامل ١٧ مفهوم به دست آمده در قسمت قبل است که در سه سطح دسته بندی شده بود(شکل ١).
پژوهش های دیگر نیز نشان داده است که شرکت های تازه تأسیس بـرای بقا به مشـتریان (٢٠١٩ ,Schellong et al) و سـایر ذینفعـان وابسـته انـد(٢٠١١ ,Post &Wilson )و مشــخص گردیــد، ایــن شــرکت های تــازه تأســیس میتواننــد توســعه پایــدار جامعــه را رقــم زننـد(٢٠٠٥,Mair &Seelos ;٢٠٠٩ ,Samaratunge &Azmat ).