خلاصة:
تولید علم یکی از اصلیترین شاخصهای سنجش عملکرد علمی یک کشور است و بررسی هنجارهای تأثیرگذار بر تولید علم یکی از راهکارهای رفع مشکلات در این حوزه میباشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل هنجاری و سازمانی تأثیرگذار بر تولید علم اعضاء هیأت علمی دانشگاه پیامنور انجام شد. در این راستا جهت دستیابی به هدف مذکور، رابطه بین ارزشهای اخلاقی و عوامل هنجاری مطرح شده در نظریه مرتون و برخی از هنجارهای سازمانی مطرح شده از سوی بلند و رافین، با تولید علم، در بین اعضاء هیأت علمی دانشگاه پیامنور مورد توجه قرار گرفت. پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی بین 320 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه پیامنور استان اصفهان به عنوان جامعه آماری انجام شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین میزان پایبندی اعضای هیأت علمی به هنجارهای علمی مطرح شده در نظریه مرتون، جو گروهی، منابع و امکانات دانشگاهی، نظام پاداش دانشگاه، میزان ارتباطات علمی و فرهنگ دانشگاهی با میزان تولید علم اعضاء هیأت علمی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. میانگین نمرههای مربوط به نظرات پاسخگویان درباره هر هنجار نشان داد که به ترتیب به رسمیت شناختن، اشتراکگرایی، جهانیگرایی، تواضع و فروتنی، بیطرفی، اصالت و شک سازمانیافته از نظر پاسخگویان مورد توجه قرار گرفته است. نتایج همچنین نشان داد که بین میزان تسلط بر زبان انگلیسی، نوع استخدام بهصورت رسمی و غیررسمی، نوع مدرک تحصیلی، مرتبه علمی، تعداد واحدهای تدریس شده عضو هیأت علمی در دوره کارشناسی و گروه آموزشی با تولید علم تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین جنسیت، سن و وضعیت تأهل، سابقه تدریس در دوره کارشناسی و محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی، از نظر پاسخگویان با تولید علم رابطه معنیداری وجود ندارد.
Science production is one of the major indicators for measuring the scientific performance of a country; therefore, investigating the norms affecting the scientific productivity can help to overcome the problems in this field. This study aimed to investigate the normative and organizational factors affecting the science production of faculty members of Payame Noor University. Accordingly, a questionnaire, validated both form-wise and content-wise, including the relationship between ethical values and normative factors in Merton's theory and some of organizational norms proposed by Bland & Ruffin regarding science production was drawn up. The statistical population of this applied research, including 320 faculty members of different branches of Payame Noor University in Isfahan province responded to the questionnaires. The results showed that there was a positive and significant relationship between the faculty members' commitment to the scientific norms proposed in Merton's theory and their scientific productivity. The mean scores of respondents' perceptions of each norm showed that recognition or being recognized, communalism or collective ownership, universalism, humility, being beneficiary or disinterested, originality, and organized skepticism have all been considered by the respondents. The results also showed that there was a significant difference between the group climate, resources and facilities, university reward system, academic and cultural communications, level of English proficiency, employment status, academic degree, academic rank, the undergraduate topics and credits taught, and educational department as organizational norms with the respondents' scientific productivity. But there was no significant relationship between the respondents' scientific outputs and their gender, age, and marital status as the demographic variables, and their undergraduate teaching experiences and the university from which they have got their last degrees as educational variables. Members' Science production: A Case Study of Isfahan Payame Noor U
ملخص الجهاز:
9 8 با بررسي پژوهش هاي پيشين در زمينۀ عوامل مؤثر بر توليد علم دريـافتيم کـه اين پژوهش ها را ميتوان به ٢ دسته تقسيم کرد؛ دسته نخست ، پـژوهش هـايي کـه تمام عوامل تأثيرگذار بر توليد علم (ترجيحا اعضاي هيئـت علمـي دانشـگاه هـا) را بررسي کرده اند (براي نمونه نک : رضادوست ، نواح ، و اديـب زاده ، ١٣٩٦؛ رازقـي و قائدي، ١٣٩٥؛ کاظمي و همکـاران ، ١٣٩٠؛ آسـايش و همکـاران ، ١٣٩٠؛ اعظمـي، ١٣٨٩؛ حجازي و بهروان ، ١٣٨٨؛ شـمس و همکـاران ، ١٣٨٧؛ علـيبيگـي، ١٣٨٦؛ گــدازگر و علــيزاده اقــدم ، ١٣٨٦؛ شــريف زاده و همکــاران ، ١٣٨٦؛ قــانعيراد و قاضيپـور، ١٣٨١؛ Kotrlik ;٢٠٠٨ ,Lertputtarak ;٢٠١١ ,Ragasa ;٢٠١٢ ,etal &Sulo (٢٠٠٢ ,etal & و دسته دوم ، پژوهش هايي که يک يا چند عامل از عوامل تأثيرگـذار بر توليد علم را به گونه اي ويژه ، مطالعه و بازبيني کرده انـد (بـه عنـوان نمونـه نـک : عسگري، عدلي، و مهران ، ١٣٩٥؛ بـاقري و همکـاران ، ١٣٩٤؛ رخشـاني و شـمس ، ١٣٩٣؛ موحدي و همکاران ، ١٣٩٠؛ محمـدي، ١٣٨٦؛ ,Mtshali &Sooryamoorthy 2020; Henry & etal, 2020; Oyeyemi & etal, 2019; Alrahlah, 2016; Hoffmann, Berg & Koufogiannakis, 2017; D’Amico & Vermigli, 2011; Macfarlane & Cheng, 2008; Gonzalez-Brambila & Veloso, 2007; Pratt, Margaritis & Coy, .