خلاصة:
پژوهش حاضر در پی یافتن راهحلی جهت مرتفع ساختن ضعف یادگیری و انگیزه زبانآموزان به هنگام تدریس حروف الفبا از طریق اقدامپژوهی برآمده است. نمونه شرکتکننده 12 دانشآموز پسر پایه هفتم یکی از دبیرستانهای دوره اول استان خراسان جنوبی بودند. حروف الفبای درس 5 با پیروی محض از روند پیشنهادی تدریس این بخش مندرج در کتاب راهنمای معلم تدریس شد. روش تحقیق اتخاذ شده ترکیبی، یا بهعبارت دیگر تلفیق کمی-کیفی بود. جهت جمعآوری دادههای مرتبط از سه ابزار چکلیست ثبت مشاهدات ناظر از کلاس درس، برگههای خودارزیابی تکمیل شده توسط زبانآموزان و نمرات آزمون برگزار شده از این بخش درس استفاده شد و پس از حصول نتیجه نه چندان مطلوب به خصوص در بخش مهارت نوشتاری و میزان انگیزه زبانآموزان، جای خالی فعالیتهای ارتباطی و بازیهای آموزشی منطبق با عناصر پنجگانه برنامه درسی ملی (تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) در روند تدریس احساس شد. با استفاده حداکثری از انواع بازیهای آموزشی، فعالیتهای تکمیل کار، کارهای گروهی و در نظر گرفتن سایر ویژگیهای رویکرد ارتباطی و برنامه درسی ملی از قبیل ایجاد توانش ارتباطی، تعامل و همکاری، محیط امن و دلپذیر یادگیری، توجه به تفاوتهای شخصی دانشآموزان در قالب این فعالیتها میزان انگیزه و یادگیری حروف الفبا در زبانآموزان بهبود یافت. نتایج آزمون تی وابسته حاکی از تفاوت معنادار آماری بین نمرات حاصل از آزمون درس 6 در مقایسه با درس 5 بود. امید است نتایج اقدامپژوهی حاضر بتواند راهگشایی برای مؤلفان و دبیران محترم جهت آموزش هر چه مؤثرتر حروف الفبا با استفاده از فعالیتهای پیشنهادی این پژوهش باشد.
The aim of the present study was to alleviate the students' motivation and alphabet learning weaknesses through applying action study. The participants were 12 male seven graders in one of South Khorasan junior high schools. Lesson 5 alphabets were taught by precise following of the Teacher Guide. The Mixed methods research was applied. Three instruments applied were the checklist used by observers to record what happened in the classroom, self-evaluation cards filled by the students, and test scores from this part of the lesson. After not achieving ideal results, especially in writing skill and motivation level, a gap in communicative activities and games in accordance with five-fold elements of National Curriculum (thinking, faith, knowledge, acting, and morality) was felt. The students' motivation and learning were increased by the use of many various kinds of games, task completion activities, group work in which other features of Communicative Language Teaching and National Curriculum like communicative competence, interaction and cooperation, pleasant learning environment, students' individual differences can be established. The results of paired samples t-test showed a significant difference between the scores obtained from lesson 6 test compared to lesson 5. Hopefully, the present action study findings may help authors and teachers teach more effectively by applying the suggested activities.
ملخص الجهاز:
تأثير استفاده از فعاليت هاي ارتباطي مطابق با برنامه درسي ملي بر انگيزه و يادگيري حروف الفباي انگليسي / تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٧/١٦ فرناز ايمانپور١ * تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠٣/١٢ 2 حميرا نظري پژوهش حاضر در پي يافتن راه حلي جهت مرتفع ساختن ضعف يادگيري و انگيزه زبان آموزان به هنگام تدريس حروف الفبا از طريق اقدام پژوهي برآمده است .
جهـت جمع آوري داده هاي مرتبط از سـه ابـزار چـک ليسـت ثبـت مشـاهدات نـاظر از کـلاس درس ، برگـه هـاي خودارزيابي تکميل شده توسط زبان آموزان و نمرات آزمون برگزار شده از اين بخش درس اسـتفاده شـد و پس از حصول نتيجه نه چندان مطلوب به خصوص در بخش مهارت نوشتاري و ميزان انگيزه زبان آمـوزان ، جاي خالي فعاليت هاي ارتباطي و بازيهاي آموزشي منطبق با عناصر پنجگانه برنامه درسي ملـي (تعقـل ، ايمان ، علم ، عمل و اخلاق ) در روند تدريس احساس شد.
با استفاده حداکثري از انواع بازيهاي آموزشـي، فعاليت هاي تکميل کار، کارهاي گروهي و در نظر گرفتن ساير ويژگيهاي رويکرد ارتباطي و برنامه درسي ملي از قبيل ايجاد توانش ارتباطي، تعامل و همکاري، محيط امن و دلپذير يادگيري، توجه به تفـاوت هـاي شخصي دانش آموزان در قالب اين فعاليت ها ميزان انگيزه و يادگيري حروف الفبـا در زبـان آمـوزان بهبـود يافت .
نتايج خودارزيابي زبان آموزان پس از تدريس درس ٥ (ميزان جذابيت کلاس ) ٩٧ همان طور که در نمودار بالا ديده ميشود، طبق نظر زبان آمـوزان در حـالي کـلاس از وضـعي ايده آل برخوردار بود که تمام ١٢ دانش آموز به وضعيت کلاس از نظر جذابيت و انگيزه خود بـراي حضور در آن نمره ١٠ اختصاص ميدادند (مجموعا ١٢٠ امتياز)؛ حال آن که جمع نمرات برگه ها امتياز ٥٢ را که معادل ٤٣/٣٣ درصد است نشان داد.