خلاصة:
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تدریس درس علوم پایه اول ابتدایی به روش برنامهی آموزش فلسفه برای کودکان انجام گرفت. ابتدا دو مدرسه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و سپس پایه اول یک مدرسه به عنوان گروه کنترل و پایه اول مدرسه دیگر به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش به مدت دو ماه طبق روش آموزش فلسفه برای کودکان (لیپمن،1970) آموزش دیدند و گروه کنترل به روش معمول مدرسه آموزش را ادامه دادند و پس از دو ماه از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار پژوهش آزمون محقق ساخته از درس علوم بود و نتایج نشان داد که نمرات گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری داشته است و تدریس علوم به روش برنامهی آموزش فلسفه برای کودکان باعث افزایش یادگیری دانشآموزان میشود. بنابراین پیشنهاد میگردد از روش برنامهی آموزش فلسفه برای کودکان به عنوان روش تدریس درس علوم استفاده شود. کلمات کلیدی: درس علوم، پایه اول دورهی ابتدایی، فلسفه برای کودکان
Abstract The present research is carried out to investigate the effect of Pedagogical approach of philosophy for children on the 1st grade elementary students in education of Science course. Two schools were selected through random sampling and 1st grade students of both were determined to be experimental and control groups respectively. Pre-test was initially performed for both groups and as the control group continued their routine school activities in the absence of any special training, the experimental group was trained for two months-two sessions during every week. The training course was performed through Lippman's "Philosophy for Children" (1970) and then the post test was conducted for both groups. The research tool was a researcher made test of science course. It was found out that the pedagogical approach of philosophy for children has positively affected on the Learning of students in Science course. It was found that the experimental group had a significant difference in pre test and posttest scores compared to the control group and teaching science course through the philosophy for children program with increase student learning. The pedagogical approach of philosophy for children is advisable to be implemented in the Science course as a teaching method.