خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف بررسی موانع معلمان در ارتقای نیازهای روانشناختی اساسی دانشآموزان مقطع متوسطه اول انجام گردید. در این مطالعه با بهرهگیری از روششناسی آمیخته تبیینی -متوالی تلاش گردید فهم مناسبی از موانع به دست آید. بر همین اساس بهمنظور مشخص کردن وضعیت نیازهای روانشناختی دانشآموزان از پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی دانشآموزان در مدرسه (تیان و همکاران، 2014) استفاده شد. در بخش کیفی بر اساس شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از بین معلمها، نمونهها انتخاب شدند. در بخش کمی 150 دانشآموز از طریق شیوه نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامه پاسخ دادند. در بخش کیفی نیز 15 نفر از معلمان از مدارس بخش انتخاب شدند. نتایج بهدستآمده نشان داد که میزان ارضای نیازهای روانشناختی اساسی در دانشآموزان دختر و پسر منطقه نسبتاً پایین است. علاوه بر این نتایج مصاحبهها نشان داد که فرهنگ و بافت مدرسه و سازمان، عدم توجه به انگیزش درونی دانشآموزان، دانش ناکافی معلمان در زمینه نیازها و ابهام نقش در این زمینه و انگیزش ناکافی معلمان از مهمترین عوامل بازدارنده بودند.
The aim of this study was to investigate the teachers barriers in improving the basic psychological needs of high school students. In this study, using a multi-explanatory blend methodology, an attempt was made to understand the barriers. Accordingly, a questionnaire on the basic psychological needs of students at school was used to determine the students psychological needs (Tian & et al., 2014). In the qualitative section, samples were selected based on simple random sampling method among teachers. In a quantitative section, 150 students responded using a simple random sampling questionnaire. In qualitative section, 15 teachers were selected from the schools. The results showed that the level of satisfaction of basic psychological needs in male and female students is relatively low. In addition, the results of the interviews showed that the culture and context of the school and the organization, lack of attention to the inner motivation of the students, inadequate teachers 'knowledge about the needs and ambiguity of the role in this field and inadequate teachers' motivation were the most important deterrent factors.