خلاصة:
پژوهش حاضر از منظر هدف؛ کاربردی است و روش پژوهش کیفی از نوع پدیدار شناسی با جامعهای شامل اعضای گروههای برگزیده در درس پژوهی شهرستان نیریز که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند؛ صورت پذیرفت. روش و ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل موضوعی ون مانن که شامل گامهای«انجام تحلیل مضمونی، کشف جنبههای مضمونی، جداکردن بیانات مضمونی، انجام تغییر و تبدیلهای لازم و تفاوت قائل شدن بین مضامین اصلی و فرعی» بود. نمونهگیری تا زمان رسیدن به اشباع ادامه داشت. پس از مصاحبه با 15 نفر اطلاعات به دست آمده تکراری شد. جهت بررسی صحت دادهها در پژوهش حاضر از معیار مقبولیت و تاییدپذیری استفاده شد. نتایج نشان داد برگزاری کارگاه ها و ضمن خدمت به موقع و باکیفیت، حمایت و تامین منابع مالی، در اختیار قراردادن نمونههای موفق، ایجاد مجله الکترونیکی درس پژوهی فرهنگیان، تقدیر و تشویق درخور همکاران برتر، مشخص کردن محورها و موضوعهای کارنشده و انتخاب مدیران مدارس که علاقهمند و مشوق به کار پژوهشی باشند، نهادینه شدن روحیه حل مساله و پژوهش و اینکه معلمان ضمن خدمت، به آموزش مستمر خود بپردازند، اشاره کرد.
the present study is applicable from the point of view , and the qualitative research method of the type of with the community includes members of selected categories in studies of township with targeted sampling . the method and means of gathering information , interviews and method of analysis of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , and the difference between main and secondary themes . the sampling was carried the present study is applicable from the point of view , and the qualitative research method of the type of with the community includes members of selected categories in studies of نی township with targeted sampling . the method and means of gathering information , interviews and method of analysis of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , and the difference between main and secondary themes . the sampling was carried.