خلاصة:
هدف پژوهش بررسی برنامه درسی اجرا شده وکسب شده درس مطالعات اجتماعی پایه ششم دبستانهای شهر مشکان در سال تحصیلی 1396- 1395 بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی است جامعهی پژوهش، کلیهی دانشآموزان ششم (72 نفر) شهر مشکان، که در سال تحصیلی 96- 1395 مشغول به تحصیل بودند. در پژوهش حاضر از روش« تمام شماری» استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته که با نظر اساتید با روش الفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفتند، استفاده شد. برای توصیف دادهها از جداول توزیع فراوانی و میانگین و «آمار استنباطی» t تک نمونه ای استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان دهنده آن است که در برنامه درسی اجراشده آمادگی و توجیه آموزگاران در حد مطلوب قرار ندارد همچنین حوزه امکانات و تجهیزات مورد حمایت قرار نگرفته است اما اهداف پیشبینی شده در کلاسهای درس مطالعات اجتماعی، در برنامه درسی اجرا شده پیگیری میشود از سوی دیگر در برنامه درسی اجرا شده مطالعات اجتماعی ، محتوای تعیین شده مناسب بوده است و در حد مطلوب اجرا شده است. همچنین دانش آموزان در پاسخ دهی به انواع سوالهای آزمون دانشی، مهارتی و نگرشی عملکرد مورد انتظار و مطلوب را داشتهاند.
The purpose of the present study was to review the curriculum implemented in the social study courses in grade 6 Meshkan primary schools in the academic year 2016-2017. This is an applied research in terms of the purpose and in terms of methodology, it is a descriptive survey used to identify and evaluate the implemented curriculum in the social study courses in Meshkan elementary schools through teachers 'and students' surveys. Both the population and statistical sample of the study were all the sixth grade students of Meshkan city in primary schools (72 students). . To collect data, two researcher-made questionnaires that were approved by Cronbach's alpha method. In order to analyze the data related to each question, a quantitative method has been used . To describe the quantitative data, descriptive statistics methods (frequency distribution tables, percentage and mean) and inferential statistics (t single-sample) were used. The findings of the research indicate that in the implemented curriculum, teachers’ preparation and justification are not in desired limit ; however, the predicted goals in the social study classes are pursued in the curriculum. Also, in the rriculum of social studies, the content is appropriate and has been implemented to the optimum level. The findings also show that teachers have made best use of proper methods of teaching-learning and lesson plans. Methods used to assess the students knowledge are performed based on pre-determined ways by the teachers. Also, the students had the expected and desirable performance in responding to a variety of test questions of knowledge, skills and attitudes.