خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر الگوی تدریس بدیعهپردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای بر بهبود تفکر خلاق دانشآموزان بود. طرح پژوهش به شیوه تجربی و از نوع طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانشآموز انتخاب و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای در 3 گروه، 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش اول (الگوی تدریس بدیعهپردازی) و آزمودنیهای گروه آزمایش دوم (الگوی چرخهی یادگیری هفت مرحلهای) تحت آموزش قرار گرفتند و در مقابل، گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر خلاق تورنس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی LSD انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی تدریس بدیعهپردازی و چرخهی یادگیری هفت مرحلهای بر تفکر خلاق دانشآموزان تأثیر دارد. معلمان میتوانند در تدریس دروس و آموزش بسیاری از مفاهیم جدید از الگوی تدریس بدیعهپردازی به منظور افزایش خلاقیت و نوآوری دانشآموزان استفاده کنند.
The aim of this research was the impact of Synectics teaching model and pattern seven-stage learning cycle with improve creative thinking students. Research design was Quasi-experimental and pretest-posttest with control group. The statistical population includes of female students high school in the academic year 2014-2015 city Tabriz were, that a sample of 60 students who were selected randomly in three groups, two experimental groups and one control group. Experimental group 1 (Synectics Teaching Model) and the experimental group 2 (model seven-stage learning cycle) were in the control group did not receive any training. To collect the data, Torrance creative thinking was used. Analysis of the data was performed by analysis of covariance and LSD post hoc test. The results showed that the pattern of innovative teaching and learning cycle of seven stages of the creative thinking of students implications. The seven-stage learning cycle teaching model of innovative and creative thinking in students is increasing. The results also showed that post hoc test innovative teaching model of the seven-stage learning cycle greater impact on creative thinking of students. Teachers can teach lessons and learning many new concepts of innovative teaching model to enhance creativity and innovation to students.
ملخص الجهاز:
نتايج پژوهش نشان داد كه الگوي تدريس بديعهپردازي و چرخهي يادگيري هفت مرحلهاي بر تفكر خلاق دانشآموزان تأثير دارد.
همچنين نتايج آزمون تعقيبي نشان داد كه الگوي تدريس بديعه پردازي نسبت به چرخه يادگيري هفت مرحلهاي تأثير بيشتري بر تفكر خلاق دانشآموزان دارد.
در پژوهشي در اين زمينه مشخص گرديد كه تدريس طبق الگوي بديعهپردازي باعث افزايش قابليت ابتكار در پاسخها، ايدهها و فعاليتهاي دانشآموزان ميشود، به عبارت ديگر بهرهگيري از اين الگوي تدريس، زمينه را براي بروز ايدههاي ابتكاري دانشآموزان فراهم ميكند (هانلي، داربي 3 e"/>e"/>، 201 4 Runco"/>Runco"/> (1999) در پژوهش خود به اين نتيجه دست يافت كه تدریس طبق الگوي بدیعهپردازي باعث افزایش قابلیت بسط در پاسخهاي دانشآموزان میشود، به عبارت دیگر بهرهگیري از این روش میتواند دانشآموزان را توانا سازد تا هنگام برخورد با موضوعی جدید اعم از علمی، ادبی و اجتماعی ضمن توجه به مفهوم و محتواي اصلی به جزئیات نیز توجه کنند و قادر گردند تا شرح، توضیح و تفسیر مناسبی از جزئیات را هم ارا Nae & Phil Walker Hanley, Darby & Torrance Runco از جمله راهبردهاي تدريسي كه در برگيرندهي مجموعه فعاليتهاست، الگوي چرخهي يادگيري است.
يعني الگوي چرخه هفت درجهاي يادگيري باعث افزايش تفكر خلاق در دانشآموزان شده، اما اين آموزش در گروه كنترلي تغييري ايجاد نكرده است.
بحث و نتيجهگيري هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير الگوي تدريس بديعهپردازي و الگوي چرخه يادگيري هفت مرحلهاي بر بهبود تفكر خلاق دانشآموزان بود.
The Effect of Using Revised learning Cycle in Developing the Critical Thinking Skills of 10th Grade Female Students in Jordan’, An-Najah University Journal for Research-Humanities, Vol. 25, Issue 9.