خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مقایسه معیارهای تدریس اثربخشی در دورههای کارشناسی از دیدگاه اساتید دانشگاه شهید مدنی و دانشجویان بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است.جامعه آماری این پژوهش از دو مجموعه تشکیل شده است: دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و اساتید کارشناسی رشته علوم تربیتی این دانشگاه. با توجه به حجم جامعه آماری، تعداد 9 نفر از اساتید کارشناسی رشته علوم تربیتی به عنوان نمونه آماری و به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین تعداد 90 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی این دانشگاه به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه معیارهای تدریس اثربخش عندلیب و احمدی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری آزمون t تک نمونهای و t دو گروه مستقل انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که در معیارهای مربوط به طراحی تدریس، اجرای آموزش، مدیریت کلاس، برقراری روابط انسانی و ارزشیابی در اساتید تفاوت وجود دارد. بین اساتید و دانشجویان، در معیارهای مربوط به اجرای آموزش، مدیریت کلاس و ارزشیابی تفاوت معناداری وجود دارد.
The aim of this research was the comparison criteria for effective teaching in undergraduate courses of university Shahid Madani lecturers and students. The population of this study consists of two categories: students and professors of educational sciences Azarbaijan Shahid Madani University undergraduate university education. According to population size, number 9 faculty members and undergraduate education as sample were chosen for sampling. The 90 students of educational sciences at the university were randomly selected and studied. To collect the data, criteria for effective teaching and President Andalib was used. The data was statistically analyzed using t-test and one-sample t-test was performed. The results showed that the criteria for the design of teaching, education, classroom management, human relationships and the evaluation of the teachers there. Between teachers and students, the criteria relating to education, classroom management and evaluation there is a significant difference. In fact, the ratio of teachers to students in classroom management and higher than average education and evaluation criteria, students with higher average. According to the criteria of effective teaching undergraduate important role in improving students' learning.
ملخص الجهاز:
از سويي گشمرد، معتمدي و واحدپرست (1390) نيز در پ Devlin & Samarawickrema Gillespie خود نشان دادند كه از نظر اعضاي هيأت علمي تسلط اسـتاد در درس مورد تدريس، صداقت در رفتار و گفتار، ارائة مطالب جديد، داشتن برنامهريزي منظم جهت ارائه د روس را جزء معيارهاي تدريس اثربخش دانستهاند.
عمل حرفهای از طراحی یادگیری، ایجاد محیط یادگیری و سنجش و ارزشیابی تشکیل شده است و تعهد حرفهای نیز دربرگیرنده یادگیری حرفهای، مشارکت، رهبری، ارزشها، ارتباطات و اخلاقیات Bergman & Gaitskill Boyd & Goldhaber Huntly پژوهش درباره تدريس در دانشگاه از جمله مهمترين مسايلي است كه از يك سو بازخورد مناسب براي تجزيه و تحليل مسايل آموزشي، تصميمگيريهاي اساسي و برنامهريزي هاي راهبردي دراختيار مسئولان دست اندركاران آموزش عالي قرار ميدهد و از سوي ديگر، مدرسان با آگاهي از كيفيت عملكرد خود در جريان تدريس قادر خواهند بود به اصلاح شيوهها و روشهاي آموزشي و در نتيجه، افزايش كيفيت تدريس خود بپردازند (ذوالفقاريزعفراني، 1384).
به علاوه، شناخت نقاط قوت و ضعف روند اجرای ارزشیابیها، به برنامهریزان آموزش کمک مینماید تا با مشکلات و همچنین راهکارهای پیشنهادی آشنا و امکان اصلاح و ارتقای کیفیت آن را فراهم نمایند؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه معيارهاي تدريس اثربخش در دورههاي كارشناسي از ديدگاه اساتيد دانشگاه شهيد مدني و دانشجويان بود.
همچنين گشمرد و همكاران (1390) نيز در پژوهش خود نشان دادند كه از نظر اعضاي هيأت علمي تسلط اسـتاد در درس مورد تدريس، صداقت در رفتار و گفتار، ارائة مطالب جديد، داشتن برنامهريزي منظم جهت ارائه د روس را جزء معيارهاي تدريس اثربخش دانسته Danielson Koster, Mieke, Fred & Theo Stronge يافته ديگر پژوهش نشان داد كه در معيارهاي مربوط به برقراري روابط انساني در اساتيد تفاوت وجود دارد.