خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه و میزان پیش بینی گرایشات فلسفی آموزشی با راهبردهای مدیریت کلاس در بین معلمان مدارس منطقه دهلران است. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه منطقه دهلران به تعداد 124 نفر است که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 93 نفر تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات درتایج این پژوهش نشان داد که بین گرایشات فلسفه آموزشی با راهبردهای مدیریت کلاس رابطه معنادار وجود دارد و همچنین گونه فلسفی ضرورت گرایی و پایدارگرایی توان پیش بینی مدیریت کلاس استبدادی و مقتدرانه را دارند و گونه فلسفی پیشرفت گرایی و بازسازی گرایی دارای توان پیش بینی مدیریت مقتدرانه، مدیریت دموکراتیک و مدیریت بی بند و بار و گونه فلسفی وجودگرایی توان پیش بینی مدیریت دموکراتیک و بی بند و بار را دارند و همچنین معلمان بیشتر به راهبردهای مدیریت دموکراتیک و تا حدودی بی بندبار در کلاس اعتقاد دارند که این راهبردها نیز ریشه در فلسفه آموزشی پیشرفت گرایی و وجودگرایی دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between educational philosophy types and classroom management strategies among teachers of the Dehloran schools. The research method is descriptive-correlational. The statistical population of this study is all teachers of secondary schools in Dehloran District(124 teachers) in 1995-1996 academic year. Due to the limited statistical community, the questionnaire was distributed among all of them. The data gathering tool was Saddker Standard Questionnaire (2014) and Indiana" central University Classroom Management Strategies (2013). The validity of the questionnaires was obtained by a panel of experts. The reliability of the questionnaires (Cronbach's alpha) was 0.82 and 0.88 respectively. Pearson correlation and multivariable regression were used to analyze the data in inferential statistics. The results of this study showed that there is a significant relationship between the types of philosophy of education and the class management strategies and also the types of philosophy of essentiality and sustainability are capable of predicting the authoritarian and authoritative class management. The types of philosophy of progression and reconstruction have the ability to predict the authoritative, democratic and indifferent management . And types of existential philosophy can also predict democratic and indifferent management. Teachers are more likely to believe in democratic and somewhat indifferent management strategies rooted in philosophy of education in Progressivism and existentialism.
ملخص الجهاز:
در ارتباط با تحقیق حاضر پژوهشهایی در داخل و خارج از کشور صورت گرفته است که در زیر به آن اشاره میگردد: بخشایش (1392)، در طی پژوهشی تحت عنوان رابطه سبکهای مدیریت کلاس با ویژگیهای شخصیتی معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد صورت گرفت، نتایج نشان داد که سبک مدیریت آموزش از بین پنج ویژگی شخصیتی، تنها با ویژگی باوجدان بودن رابطه معناداری دارد، و همچنین رابطه معناداری بین سبک مدیریت رفتار با ویژگی روان آزردهگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی وجود دارد.
لذا هدف این پژوهش بررسی رابطه گونههای فلسفه آموزشی با راهبردهای مدیریت کلاس در بین معلمان مدارس منطقه دهلران است.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه گونههای فلسفه آموزشی با راهبردهای مدیریت کلاس در بین معلمان مدارس منطقه دهلران بود.
نتایج این پژوهش در ارتباط با سؤالهای پژوهشی نشان داد که بین فلسفه آموزشی ضرورتگرایی و مدیریت استبدادی و همچنین مدیریت مقتدرانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین ضرورت گرایی با مدیریت دموکراتیک و بیتفاوت رابطه معناداری مشاهده نشد؛ بنابراین میتوان اذعان نمود معلمانی که به مؤلفههای ضرورتگرایی ازجمله یک مجموعه اطلاعات مشترک، برای یادگیری همه دانشآموزان، تسلط و تبحر بر موضوع درسی، سختگیری درسی، نظم و انضباط، کار سخت و احترام قدرت و ...
در ارتباط با فلسفه وجودگرایی نیز این پژوهش بیانگر این است که بین فلسفه وجودگرایی با مدیریت دموکراتیک و مدیریت بیتفاوت رابطه معناداری وجود دارد، ولی با مدیریت استبدادی و مدیریت مقتدرانه رابطه معناداری مشاهده نشد.
Exploring the relationship between teacher beliefs and styles on classroom management in relation to actual teaching practices: a case study.