خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تجربهی دورهی آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان فرهنگیان فارس انجام گرفت. این مطالعه یک بررسی توصیفی- همبستگی است که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 اجرا گردید. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان فارس بود. نمونه پژوهش شامل 310 نفر بود که به شیوه نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه دوره آموزشی و پرسشنامه رویکرد مطالعهی عمل فکورانه استفاده شد که روایی و پایایی آن-ها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی(ضرایب همبستگی، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون) استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده، بین تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعهی عمل فکورانه در دانشجویان همبستگی معناداری مشاهده شد (001/0P= و 53/0r=). یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مؤلفههای پیشبین(تجربهی دوره آموزشی و مؤلفههای آن)، تنها مؤلفه مهارتهای کلی از توان پیشبینی مناسبی برای مطالعه عمل فکورانه برخوردار است(001/0P=). با توجه به رابطه تجربه دوره آموزشی و میزان بهرهگیری از مطالعهی عمل فکورانه پیشنهاد میگردد برنامهریزان و اساتید به مطالعهی عمل فکورانه و تاثیرگذاری آن بر میزان حرفهای شدن دانشجو معلمان توجه بیشتری مبذول نمایند.
ملخص الجهاز:
آنچه در دنیای واقعی وجود دارد این است که در آموزش و تربیت معلمان، توجه اصلی به محتوای برنامهی درسی، تدریس، ارزشیابی و امتحانات است و توجه اندکی به مطالعه عمل فکورانه(مطالعهی تاملی) دانشجویان شده است(مهرمحمدی،1392)، این در حالی است که رویکرد آموزشی، اثرات مهمی بر روی نتایج یادگیری دارد؛ در نتیجه برنامهریزان و مجریان آموزشی برای بهبود وضعیت مطالعه و توانمند کردن دانشجو معلمان جهت ورود آنها به مدارس و تربیت نسل جوان و آینده ساز نیازمند اتخاذ راهکارهایی جدید با استفاده از روشهای مناسب آموزشی هستند(دنت و هاردن، 2013 ).
حال با توجه به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در تربیت و پرورش نسل جوان این مرز و بوم و تاثیر الگویی دانشجومعلمان به عنوان معلمان آینده در جامعه، در پژوهش حاضر رابطهی بین تجربهی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس از دورهی آموزشی و رویکردهای این دانشجویان به مطالعهی عمل فکورانه مورد بررسی قرار گرفته است.
جدول3: مشخصات جمعیت شناختی دانشجویان نمونه مشخصات تعداد درصد جنسیت پسر 155 9/56 دختر 117 1/43 رشته تحصیلی علوم انسانی 76 28 علوم پایه 101 1/37 علوم تربیتی 95 9/34 جمع 272 100 در پاسخ به سوال اول پژوهش مبنی بر اینکه آیا بین تجربهی دورهی آموزشی و میزان بهره گیری دانشجویان از مطالعهی عمل فکورانه رابطه معناداری وجود دارد؛ نتایج ضريب همبستگي پيرسون نشان داد كه بين مؤلفه تجربه دوره آموزشي و ميزان بهره گيري از مطالعه عمل فكورانه رابطه معنیداري وجود دارد(001/0p=).
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون در این پژوهش نشان داد که تجربه دورهی آموزشی از توان پیشبینی بالایی برای رویکرد مطالعه عمل فکورانه برخوردار است.