خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی خودکارآمدی، ارزش تکلیف و جهتگیری هدف درونی- بیرونی با هیجانهای تحصیلی لذت، ملالت، غرور و شرم در درس ریاضی بود. در این تحقیق از روش همبستگی استفاده گردید. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای دولتی نواحی پنجگانه تبریز بود که در سال تحصیلی 93-92 به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعه، نمونهای شامل 345 نفر (167 دختر، 178 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی و پرسشنامه یادگیری خودتنظیم استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل گردید. ماتریس همبستگی بین متغیرها حاکی از ارتباط مثبت و معنیدار هیجانهای لذت و غرور با متغیرهای انگیزشی بود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که ارزش تکلیف و خودکارآمدی 35 درصد واریانس هیجان تحصیلی لذت در درس ریاضی را تبیین نمودند. عوامل انگیزشی ارزش تکلیف، خودکارآمدی و جهتگیری هدف بیرونی، پیشبینی کننده 21 درصد از واریانس ملالت در کلاس ریاضی بودند. درمورد هیجان تحصیلی غرور، تنها پیشبینی کننده معنیدار، خودکارآمدی با تبیین واریانس 8 درصد بود. خودکارآمدی، و جهتگیری هدف بیرونی پیشبینی کننده 12 درصد از واریانس هیجان شرم بودند.
The purpose of the present study was to determine the relationship between self-efficacy, task value and intrinsic-extrinsic goal orientation with achievement emotions included enjoyment, boredom, pride and shame in math. Correlation method was used in this study. The statistical population was female and male high school students of five district of education in Tabriz were enrolled in the academic year 92-93. From this population, a sample of 345 students (167 girls, 178 boys) were selected by multi-stage cluster sampling method. For collecting data, academic emotions questionnaire and self-regulated learning questionnaire were used. Data analysis was performed using the Pearson correlation coefficient and stepwise regression analyzes. Correlation matrix showed a significant positive relationship between emotions of enjoyment and pride with the motivational variables. Stepwise regression analysis showed that self-efficacy and task value, were explained 35 % of the variance of enjoyment in mathematics. Motivational factors of task value, self-efficacy and extrinsic goal orientation predicted 21% of the variance of boredom in math classes. For achievement emotion of pride, the only significant predictor, was self-efficacy with 8% variance explaining. Self-efficacy and extrinsic goal orientation predicted 12% of the variance of shame as an achievement emotion.
ملخص الجهاز:
با توجه به ابعاد مختلف هیجانهای تحصیلی و معطوف بودن آنها به فرایند و بازده، تحقیق حاضر با هدف مشخص نمودن ارتباط دو نمونه از هیجانهای مبتنی بر فرایند (لذت و ملالت) و دو هیجان مبتنی بر بازده (غرور و شرم) با مؤلفههای انگیزشی خودکارآمدی، ارزش تکلیف و جهتگیری هدف در درس ریاضی انجام شده است.
به منظور پاسخ به این سؤال که از میان متغیرهای خودکارآمدی، ارزش تکلیف، جهتگیری هدف درونی و بیرونی کدامیک پیشبینی کننده بهتری برای هیجانهای تحصیلی لذت، ملالت، غرور و شرم دانشآموزان در درس ریاضی هستند، از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد.
همچنین ضریب β و مقدار t حاکی از وجود رابطه منفی ارزش تکلیف و خودکارآمدی و رابطه مثبت جهتگیری هدف بیرونی با هیجان تحصیلی ملالت در درس ریاضی است.
“Students’ emotions during homework: Structures, self-concept antecedents, and achievement outcomes ” Learning and Individual Differences, 22(2), 225-234.
“The impact of emotions on learning and achievement: Towards a theory of cognitive/motivational mediators.
“A social-cognitive, control-value theory of achievement emotions.
“The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice.
“Achievement goals and achievement emotions: Testing a model of their joint relations with academic performance.
“The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education.
“Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research.
“An attributional theory of achievement motivation and emotion.