خلاصة:
هدف اساسی این تحقیق تعیین اثربخشی اجرای طرح هوشمندسازی مدارس و رابطه آن با جو یادگیری محور مدرسه در مدارس متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 93- 1392 است. تحقیق حاضر، پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی مدیران و معلمان مدارس هوشمند مقطع متوسطه شهر تبریز که در سال تحصیلی 93- 1392 مشغول بودند، تشکیل میدهند که از بین (460 نفر و 18 مدرسه هوشمند) به تعداد (210 نفر و 14 مدرسه هوشمند) به صورت خوشهای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محققساخته 38 سوالی میزان اجرای هوشمندسازی با ضریب پایایی (90/0) و پرسشنامه اجراشده 24 سوالی جو یادگیری محور مدرسه با ضریب پایایی (85/0) بود؛ که دادههای جمعآوری شده از طریق روشهای آماری توصیفی و استنباطی (t تکگروهی و ضریب همبستگی پیرسون) تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین اجرای هوشمندسازی در مولفههای هشتگانه(استمرار فرایند یادگیری در خارج از مدرسه، ایجاد محیط پویا و جذاب برای شکوفایی استعدادها، افزایش حضور و تعامل در فرایند یادگیری، ترویج یادگیری تجربی و دانش-آموز محوری و توسعه مهارت های کلامی، اجتماعی و تخصصی) با جو یادگیری محور مدرسه رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
The basic objective of this study is to Investigate of relationship between to make smart school Implementation and “learning- oriented climate” in Tabriz school 2013-2014 academic year. Search method is correlation. Population of this study all principals and teachers in secondary schools of Tabrizʹs smart schools in the academic year 2013-2014, N= (460 men and 18 smart schools), (210 men in 14 smart schools) the cluster method and Morgan table were selected, to collect data questionnaire included a with 38 questions about the Implementation smart school with reliability (0/90) and a standard questionnaire with 24 questions about school climate with reliability (0/85). For analysis data one sample t-test and pearson was used. The results showed that the Implementation of the smart school components (continuation of the learning process outside the school, creating dynamic and attractive environment for talents, increase participation, support and participation of parents in the learning process, accompany teaching staff with educational new trends,