خلاصة:
منابع انسانی با ارزشترین ومهمترین عامل توسعه هر کشوری محسوب میشود. امروزه رسمیت و عینیت
سازمانها با منابع انسانی آنها شناخته میشود و اهمیت دادن به منابع انسانی به عنوان اساس و محور کار
مدیریت سازمانها میباشد. توسعه و ارتقای سطح علمی انسانی در شرایط فعلی که با تغییرات و
فناوریهای جدید روبرو هستیم به عنوان یکی از عوامل کارایی هر سازمان به حساب میآید. در حقیقت
رشد دانش و مهارت کارکنان و ایجاد تغییر و تحول در انجام وظایف از جمله اموری است که سازمان را
از دو بعد اقتصادی و اجتماعی یاری میرساند از بعد اقتصادی آن را کارآمدتر و اثربخشتر مینماید و از
بعد اجتماعی موجب بالا رفتن رضایت مراجعان و مصرفکنندگان خدمات سازمان میشود. هدف از این
مقاله بررسی اهمیت نقش مدیریت منابع انسانی بعنوان یک منبع استراتژیک برای سازمانها و همچنین
مدلهای منابع انسانی و عواملی که منجر به ارتقاء بهره وری سازمان و نیروی انسانی میشود طرح و بررسی
میگردد. از آن جایی که بهره وری گوهر سازمانی است که میتواند پایداری و بقای سازمانها را تضمین و
مکانیزمی برای کسب مزیت رقابتی باشد، لذا آنچه در سازمان منجر به بهره وری نیروی انسانی میشود این
است که کارکنان سازمانها از نظر شخصیت، علایق و عواطف با فعالیتها و مشاغل سازمانی منطبق و سازگار
شوند
ملخص الجهاز:
اما به درستي ميتوان ادعا کرد که هنوز جايگاه کليدي و نقش راهبردي مديريت منابع انساني در افزايش بهره وري و کارآيي سازماني، ايجاد تعهد و دلبستگي شغلي و تعالي عملکرد کارکنان براي بسياري از دست اندرکاران اجرايي مشخص نشده و نياز به داشتن چنين واحدي در سازمان به باور تبديل نشده است.
(سوري، ١٣٩٣) اين تلاش دربردارنده رشد و هماهنگي با تغييرات بازار، بهسازي کيفيت محصولات و حفظ تعادل و توازن است تحقق اين ساعي سازمان بستگي به استعداد و انرژي و عملکرد کارکنان دارد و منابع و نيروي انساني به عنوان يک مزيت رقابتي منحصر به فرد و سرمايه عمده سازمان مطرح و تاکيد شود.
شناخت ميزان رضايت شغلي کارکنان به مديران در پيشرفت و بهبود بهره ١٠٦ دوره جديد، سال سوم، شماره چهارم، تابستان ١٣٩٩ ١٣٩٩ وري منابع انساني ياري ميرساند.
مدل شايستگي فرايندي بوده و روش عمومي آن به اين صورت مي باشد: ــ تعيين دقيق محدده توسعه مدل ارزيابي ــ شناسايي شايستگي هاي مورد نياز با استفاده از منابع گوناگون (استانداردهاي حرفهاي ، مصاحبه با افراد موفق و نمونه در حرفههاي مورد نظر، مدلهاي شايستگي شرکتهاي مشابه و موفق دسته بندي شايستگي ها به حوزه ها، واحدها و اجزاي رفتاري ــ بررسي روايي مدل توسعه داده شد ١١٠ دوره جديد، سال سوم، شماره چهارم، تابستان ١٣٩٩ ١٣٩٩ ٤-٢-٢- مدل EFQM اين مدل مديريت کيفيت با هدف تعالي پايدار در آن، که کارايي و پايداري آن عناصر کليدي است.