خلاصة:
صفات خبریه یکی از مهمترین و شاید چالشیترین مباحث کلامی در سلفیه به شمار میرود که چگونگی انتساب این صفات به خداوند، موجب دیدگاههایی چون تجسیم و تشبیه و تعطیل و توقف شده است، سلفیه جهادی که اصطلاحی نو به شمار میرود و همواره تلفیقی از میان سلفیان رادیکالی است، این سوال به وجود میآید که آیا آنها نیز همچون دیگر سلفیها در صفات خبریه پیرو ابن تیمیه حرانیاند و تعابیری چون بلاکیف و بلاتعطیل و سوال عنه بدعه و... را دارند؟ در این نوشتار با بررسی و ریشهیابی روششناسی سلفیه جهادی و خاستگاه آنها در مورد ظواهر الفاظ به این نتیجه رسیده که برخی از سلفیه جهادی که متاثر از ابن تیمیهاند، در روش شناسی ظاهرگرایاند و در باب صفات خبری همان تعابیر وی چون بلاکیف، بلاتعطیل، سوال عنه بدعه و... را دارند اما برخی دیگر از سلفیه جهادی که متاثر از سید قطبند، به خاطر مشی عقلگرایی آنها، در باب صفات خبریه قائل به تاویل مجازند.
Khabariyeh attributes are one of the most important and perhaps the most challenging theological discourses in Salafism. That how these attributes are attributed to God has led to views such as Tajsim, Tashbih, Ta’til, and Tavaghghof. The question arises to be asked from Jihadi Salafism, which is a new term, and it is always a combination of radical Salafis, is that do they have the same view about Khabariyeh attributes as the followers of Ibn Taymiyyah Harrani and do they have the idea of Belakeif and Belata’til and the issue of innovation in asking about the quality of attributes? In this article, by examining and rooting out the methodology of Jihadi Salafism and their origin regarding the appearances of words, it has been concluded that some Jihadi Salafis who are influenced by Ibn Taymiyyah, in appearance-oriented methodology and on news attributes, have the same interpretations such as Belakeif and Belata’til and the issue of innovation. And they have unquestioning and unanswered these questions, but some other Jihadi Salafis who are influenced by Sayyid Qutb, because of their rationalist policy, accepted Ta’vil in Khabariyeh attributes.