خلاصة:
این مطالعه به دنبال بررسی دیدگاه های دبیران در خصوص صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتدایی در شهر تهران می باشد. شیوه اعمال شده، تحقیق توصیفی است. جمعیت آماری شامل معلمان زن همه مدارس ابتدایی دخترانه در شهر تهران در سال تحصیلی 2016-2015 می باشد، شیوه نمونه گیری تصادفی برای تعیین اندازه نمونه استفاده شده است. نمونه آماری شامل 226 نفر بوده است. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، پرسشنامه هایی استفاده شده است . ابزار جمع آوری داده در این مطالعه پرسشنامه بوده است که شامل 35 گویه با مقیاس نوع لیکرت در 8 مولفه اصلی صلاحیت ارتباطی، شخصیتی، اخلاق حرفه ای، تدریس، رفتارهای اجتماعی، مدیریت کلاس وفناوری اطلاعات بوده است. روایی پرسشنامه توسط استادان راهنما ومشاور صورت گرفته است و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ ارزیابی و 95/0 بوده است. آمارهای توصیفی ( فراوانی، میانگین وانحراف معیار)، و آمارهای استنباطی ( آزمون t و آزمون فریدمن) به وسیله نرم افزار SPSS محاسبه شده است. نتایج نشان داده است که صلاحیت حرفه ای معلمان در شرایط خوبی بالاتر از حد متوسط می باشد.
This study aimed to examine teachers ‘attitudes toward primary school teachers’ professional competencies in Tehran. This applied research was a descriptive survey. The statistical population included female teachers of all-girls primary schools in Tehran in 2016-2015 academic years. random sampling method is applied to determine the sample size. The statistical sample consists of 226 people. In order to collect the required data, questionnaire was used. The data gathering tool in this study was a questionnaire containing 35 items with a Likert type scale in 8 competency subcomponents of communication, character traits, professional ethics, teaching, social traits, classroom management and information technology. The validity of the questionnaire was assessed by supervisors and advisors And its reliability which was calculated through Cronbach's alpha was 95/0. The descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (t-test and Friedman test) were calculated by using SPSS software. The results show showed that Teachers’ professional competencies are in good condition and than the average. Teachers ranking about professional competences is related to IT last priority and character is in The last rank.
ملخص الجهاز:
جمعیت آماری شامل معلمان زن همه مدارس ابتدایی دخترانه در شهر تهران در سال تحصیلی 2016-2015 می باشد، شیوه نمونه گیری تصادفی برای تعیین اندازه نمونه استفاده شده است.
والیکا وروهن۶(2013)،در توسعه صلاحیتهای حرفهای صلاحیتهای مورد نیاز معلمان برای به کارگیری فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش عبارتاند از: دانش ومهارت لازم درباره فرایند طراحی راهبرد تدریس، مواد آموزشی، استفاده از سخت افزار، استفاده از نرم افزار، استفاده ازفناوریهای نوین آموزشی در فرایند یادگیری و مشارکت با فراگیرنده، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند تدریس، استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات در فعالیت فراگیرنده.
یافتهها از نظر معلمان، صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در چه وضعیتی قرار دارد؟ جدول 1- آمار فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه با توجه به سطوح تحصیلی، سابقه تدریس، رشته تحصیلی: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول2: نظر معلمان آموزش ابتدایی در هر یک از مولفه های صلاحیت حرفه ای 3Test Value= {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول ۲ به منظور بررسی میزان شیوع هر یک از گویه های مولفه ی صلاحیت های حرفه ای در میان معلمان از آزمون خی دو استفاده شد.
با توجه به نتایج آزمون خی دو ملاحظه می شود در اکثر ابعاد در تمام این مولفه ها و گویه ها در سطح (000/0 p بحث ونتیجه گیری بررسي نتايج حاصل از اين تحقيق بيانگر اين واقعيت اسـت نظر معلمان در خصوص وضعیت موجود صلاحیتهای حرفهای آموزش ابتدایی در مؤلفههای صلاحیت حرفهای در وضعیت خوبی قرار دارد وبالاتر از حد متوسط نشان داد.
با توجه با نتایج حاصله تدوین برنامههای ضمن خدمت در جهت ارتقاء وآموزش صلاحیتهای حرفهای در معلمان دورهی ابتدایی به صورت مداوم انجام گیرد.