خلاصة:
در میان مراحل آموزش معلم، دورهی کارورزی یکی از مهمترین مراحل است که دانشجو معلمان را از مرحله نظری وارد مرحلهی عملی کرده و آنان را به نقش معلمی آینده نزدیک میکند؛ تا جایی که هدف اصلی این مطالعه، توصیف تجارب و درک اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس دربارهی ویژگیهای کارورزی با رویکرد پژوهش روایی است.مطالعه حاضر در قالب روش کیفی انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس بوده است. برای نمونهگیری از روش هدفمند و با رعایت قاعده اشباع نظری استفاده شد. به این صورت که تعداد30 دانشجو و 15 استاد در مدت یک ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختار یافته بود که روایی آن با استفاده از روایی سازه، درونی و بیرونی و پایایی آن با استفاده از روش بررسی اعضا، بررسی همکار و ناظر بیرونی مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از راهبرد تجزیه و تحلیل محتوای کیفی مرسوم استفاده گردید.یافتههای بدستآمده نشان داد که مقولههای اساسیِ کارورزی با رویکرد پژوهش روایی از نظر اساتید و دانشجویان شامل: 1)ماهیت پژوهش روایی،2)مزایای پژوهش روایی،3)مشکلات اجرای پژوهش روایی و4) تمهیدات و ملزومات پژوهش روایی میباشد که هر کدام دارای زیر مقولههایی میباشند.بر اساس دیدگاه اکثر اساتید و دانشجویان، دانشگاه باید با مدرسه تعامل داشته باشد و بخشی از بودجهی دانشگاه را به مدارسی که با دانشگاه همکاری میکنند، اختصاص دهند. در پایان نیز پیشنهاداتی از جمله برگزاری جلساتی بین دانشجویان برای انتقال تجارب، چاپ گزارشهای برتر دانشجویان در مجلات کارورزی و... مطرح شده است.
In the process of teacher training, internship is one of the most critical times for theory and practice integration and development of a future teacher. This study sought to uncover Farhangian University teachers’ and students’ understanding and attitudes toward student teaching using narrative research approach. The study population consisted of students and faculty members of Farhangian University, Fars campus. The research method was qualitative and based on purposive sampling and theoretical saturation criterion. This means that the number of 15 professors and 30 students were interviewed during one month. The data gathering tool was a semi-structured interview. Its validity was confirmed by using structural, internal and external construct validity, and its reliability was verified using a member check, external peer review and external observer. The conventional qualitative content analysis was used to analyze the data. Based on the results, the key categories which emerged from the data were: 1) the nature of narrative research 2) advantages of narrative research 3) challenges of conducting narrative research 4) measures and requirements of narrative research, each of which contains subcategories. According to the majority of teachers and students participating in this study, there should be university and school partnerships and budget allocation for schools collaborating with Farhangian University. Finally, there were some suggestions such as organizing meetings as a venue to exchange experiences among students and publishing top internship reports.
ملخص الجهاز:
در این ارتباط دانشجویان تجربیات ارزشمندی از محیط کار و موقعیت شغلی آینده خود بدست میآورند و استعدادها و تواناییهای خود را مورد سنجش قرار میدهند(تلخابی و فقیری، 1393)؛ کارآموزی را میتوان یک روش و راهبرد آموزشی معرفی کرد که بر مبنای الگوی استاد- شاگردی استوار است و از زمانهای پیدایش پیشهها و حِرفها به دست انسان، جهت تولید ابزار، صنعتگری و غیره رواج داشته است(فیوضات، 1372؛ ویگاند، 2004)؛ تاریخ کارورزی با تاریخ یادگیری تجربی و آموزش و پرورش تجربی و مشارکتی گره خورده است و به اوایل 1900 میلادی بر میگردد که در آمریکا شروع شد و شامل تجربیات آموزشی مبتنی بر کار میگردید؛ در اروپا نیز کارآموزی داوطلبانه برای جوانان در اوایل قرن نوزدهم آغاز گردید و از عناصر اصلی سیستمهای آموزش در اروپا گردید(مریت، 2008).
اطلاعات به دست آمده از نقش پژوهش روایی در آموزش و رشد حرفهای معلمان نشان داده است که، این روش به شکلگیری و تثبیت هویت معلم کمک شایانی می نماید(دیکینسون، 2012) و گلکار(1395) در تحقیق خود عنوان کرد که، پژوهش روایی تأثیرات سازنده در تربیت معلم نظیر: تثبیت هویت حرفهای، افزایش دانش و مهارت دانشجو معلمان، اثربخشی کارورزی، تدوین منطقیتر برنامهی درسی، تسهیل فرایندهای پیچیده تدریس، بهبود فرایند آموزش و یاددهی- یادگیری، توسعهی درک آنان، تربیت معلم پژوهنده، بهبود نگرش حرفهای و کاهش تعارضات ناشی از تفاوتهای فرهنگی داشته است.
دادههای تحقیق حاکی از آن بود که مؤلفههای کارورزی با رویکرد پژوهش روایی از دید دانشجویان و اساتید شامل 4 مقولهی کلی: «ماهیت پژوهش روایی، مزایای پژوهش روایی، مشکلات اجرایی پژوهش روایی و تمهیدات و ملزومات پژوهش روایی» میباشد که هر کدام از این مقولههای کلی دارای زیر طبقاتی بودند که در جدول شماره 1 خلاصه شده است.