خلاصة:
زمینه و هدف: تعارض بخش جداییناپذیری از تعاملات بینفردی است و بنابراین یادگیری مهارت مدیریت آن، تاثیر قابل توجهی بر موفقیت دارد. این پژوهش قصد دارد تاثیر هوش هیجانی و هوش اجتماعی دانشجویان دختر دانشکده فنی و حرفهای اطهر اراک را بر راهبردهای آنها برای حل تعارض بررسی نماید.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشکده فنی و حرفهای دخترانه اطهر اراک در سال 1397 به تعداد 800 نفر تشکیل دادهاند و نمونه 260 نفری از آنها با کمک پرسشنامههای معتبر هوش هیجانی شرینگ(1996)، هوش اجتماعی سیلورا(2001) و سبکهای حل تعارض(احمدی و همکاران، 1392)، به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 85/0، 96/0 و 88/0 مورد پرسش قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری و با نرم افزارهای آماری SPSS و Smart-PLS انجام شد.
یافتهها و نتایج: پژوهش نشان داد هوش اجتماعی و سه مولفه پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی اجتماعی و مهارت اجتماعی بر راهبردهای حل تعارض تاثیر معنادار دارد، اما در مورد هوش هیجانی، تنها تاثیر دو مولفه هوشیاری اجتماعی و مهارت برقراری رابطه اجتماعی تایید شدند. بنابراین، دانشجویان با ارتقای هوش هیجانی و هوش اجتماعی میتوانند مهارتهای خود را برای حل تعارض توسعه دهند.
واژههای کلیدی
هوش هیجانی، هوش اجتماعی، تعارض، دانشجو، دختران
Background and Purpose: Contradiction and incompatibility exist in any healthy relationship. And if managed properly, it will provide the growth of the individual. Therefore, individuals must learn the skills necessary to correctly manage conflicts, one of the most important skills of emotional intelligence and social intelligence. Accordingly, the main purpose of this research is to investigate the effect of emotional intelligence and social intelligence on conflict resolution. Method: The statistical population of this study consists of 800 students in the technical and vocational college of girls in Arak. Using 260 Morgan table, 260 of them were selected as the sample. Standard questionnaires were used to collect information. Findings: The results of the first hypothesis study showed that social intelligence has a positive and significant effect on the conflict resolution strategy. Also, all sub-assumptions related to the original hypothesis were accepted. The second main hypothesis examines the effect of emotional intelligence on the conflict resolution strategy, which was rejected, and only the third and fourth sub-hypotheses related to the second main hypothesis that the positive and significant impact of social consciousness and social-building skills on conflict resolution strategies was accepted. Results : This research can be inferred that emotional intelligence and social intelligence of students affect the strategies for resolving student conflicts.
ملخص الجهاز:
اين پژوهش قصد دارد تاثير هوش هيجاني و هوش اجتماعي دانشجويان دختر دانشکده فني و حرفه اي اطهر اراک را بر راهبردهاي آن ها براي حل تعارض بررسي نمايد.
جامعه آماري پژوهش را دانشجويان دانشکده فني و حرفه اي دخترانه اطهر اراک در سال ١٣٩٧ به تعداد ٨٠٠ نفر تشکيل داده اند و نمونه ٢٦٠ نفري از آن ها با کمک پرسشنامه هاي معتبر هوش هيجاني شرينگ )١٩٩٦(، هوش اجتماعي سيلورا)٢٠٠١( و سبک هاي حل تعارض )احمدي و همکاران ، ١٣٩٢(، به ترتيب با ضريب آلفاي کرونباخ ٠/٨٥، ٠/٩٦ و ٠/٨٨ مورد پرسش قرار گرفتند.
پژوهش هاي متعددي نشان داده است که هوش هيجاني با راهبردهاي مديريت تعارض همبستگي دارد.
فيضي، شاه بهرامي و آژنده (١٣٩٠) ، پژوهشي با هدف بررسي رابطه بين هوش هيجاني مديران با راهبردهاي مديريت تعارض آنان در دانشگاه علوم پزشکي ايران انجام دادند.
جدول ٣: آزمون فرضيه هاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي تاثير هوش هيجاني و هوش اجتماعي بر حل تعارض در بين دانشجويان دختر انجام گرفت .
پژوهش همچنين نشان داد که مولفه هاي هوش اجتماعي يعني پردازش اطلاعات اجتماعي، آگاهي اجتماعي و مهارت اجتماعي بر راهبردهاي حل تعارض در دانشجويان تاثير دارد.
نتايج پژوهش نشان داد که تمامي مولفه هاي هوش اجتماعي يعني پردازش اطلاعات اجتماعي، آگاهي اجتماعي و مهارت اجتماعي بر راهبردهاي حل تعارض در دانشجويان تاثير دارد.
بررسي رابطه بين هوش هيجاني با تعارض سازماني و سبکهاي مديريت تعارض کارکنان سازمان فني و حرفه اي استان سمنان ، کنفرانس بين المللي توسعه و تعالي کسب و کار، تهران ، موسسه مديران ايده پرداز پايتخت ويرا، قابل بازيابي از: -www.