خلاصة:
چکیده
زمینه و هدف: ایده ایجاد دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتریهای ناجا از نیمه دوم سال 1380 در تهران اجرایی و با توجه به موفقیت نسبی آنها، به تدریج در سراسر کشور توسعه یافت. این پژوهش با هدف بررسی مقایسهای ویژگیهای عملکردی مشاوران و مددکاران زن و مرد شاغل در دوایر مشاوره و مددکاری کلانتریهای فاتب انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مراجعان دوایر مشاوره و مددکاری کلانتریهای فاتب به تعداد 720 نفر تشکیل دادهاند و نمونه 235 نفری از آنها به کمک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا(آلفای کرونباخ 92/0 و 93/0) مورد پرسش قرار گرفتند. دادههای جمع آوری شده در نرم افزار SPSS و با آزمون ویلکاکسون تحلیل شدند.
یافتهها و نتایج: نتایج نشان داد مشاوران کلانتریها در سه حوزه مشاوره فعال، مشاوره خود معرف و مشاوره ارجاعی عملکرد نسبتاً مطلوبی دارند. همچنین مشاوران زن با دوازده شاخص برتر در مقابل پنج شاخص برتر مردان مشاور توانستند 38 امتیاز در مقابل 21 امتیاز را کسب نمایند.
the current research has done in order to analyze effective factors in job satisfaction of commenber operation (with emphasis on Razavi and Soutern of Khorasan borders).the method this research was practical and discription style. Statistical group in this reseach includes 90 personnelof commender Razavi and Soutern of Khorasa in Taybad and Gezic . who have been tested by all of them . the questiones has been completed by reseacher. Two hypothesis of the current research were: 1-internal organization factors has effect on job satisfaction of operation commenders2- these factor have different effects on of operation commenders.After drivation of data these have been analysed by regression and data progressing was done through statistical package of social science. T test and Kay method .Finishing and data analysis show that priority of these effects on job satisfaction of operation commenders was occupation environment and personal factorsbeen completed by reseacher. Two hypothesis of the current research were: 1-internal organization factors has effect on job satisfaction of operation commenders2- these factor have different effects on of operation commenders.After drivation of data these have been
ملخص الجهاز:
از آن جا که موفقيت و کارايي موسسات و مراکز ارائه کننده خدمات مشاوره به مراجعان در گروه داشتن متخصصين لايق و کارآمد در حرفه هاي ياورانه است (حميديفر، ١٣٩١ ، ص ١٥) و از طرفي، حدود نيمي از مشاوران و مددکاران اين دواير را زنان تشکيل ميدهند و از سويي ميزان آسيب پذيري زنان بيشتراز مردان است ، ضرورت دارد تا پژوهش هايي پيرامون اين گروه صورت پذيرد.
اين پژوهش در نظر دارد تا عملکرد اين گروه را از منظر ارباب رجوع ، مديران سازماني و همچنين خود مشاوران شاغل در آن دواير مورد بررسي علمي قرار داده و مشخص نمايد که ميزان موفقيت آن ها در هر يک از حوزه هاي ماموريتي مشاوره و مددکاري چگونه است و با اين اقدام اطلاعات لازم را براي تصميم گيري بهينه در اختيار مديران و فرماندهان ناجا قرار دهد.
اهميت اين پژوهش در آن است که با انجام آن نقاط قوت و ضعف مشاوران و مددکاران زن شاغل در دواير مشاوره و مددکاري کلانتريها مشخص خواهد شد و مديران و دست اندرکاران با استفاده از آن برنامه ريزي دقيق تر و موثرتري در راستاي ارتقاي کيفيت خدمات آن دواير معمول خواهند داشت و به دنبال آن ضمن رضايت مندي بيشتر مراجعين و ارتقاي اعتماد عمومي نسبت به ناجا، بدون شک ميزان پرونده هاي مختومه شده قبل از اعزام به مراجع قضايي افزايش خواهد خواهد و يک نوع عدالت ترميمي محقق خواهد شد.