خلاصة:
چکیده زمینه و هدف: پژوهش حاضربا هدف ارائه مدل نشانگرهای بدبینی سازمانی در صنعت بانکداری انجام شده که سعی در کمک به درک بهتر بدبینی سازمانی به منظور کنترل و مدیریت آن دارد. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر روش انجام از نوع آمیخته و از حیث هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهشهای انجام شده در زمینه بدبینی سازمانی و جامعه آماری بخش کمی کارکنان بانک قوامین استان لرستان می باشند که 202 نفر از آنها به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند.برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. پایایی نتایج با استفاده از روش هولستی947/. برآورد گردید. یافته ها: در پایان کدها و مضامین بدست آمده از تحلیل تم با نظر15 نفر از خبرگان بانکی و اساتید دانشگاه مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت. بر اساس نظر خبرگان تعدادی از کدها و مضامین حذف و برخی نیز درهم ادغام شدند که نهایتاً تعداد84 کد، 17 مضمون پایه، 2 مضمون سازمان دهنده و 1 مضمون فراگیر مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهند که بدبینی سازمانی یک پدیده بسیار مخرب با تبعات بسیار منفی می باشد. بنابراین مدل حاضر به عنوان یک منبع مناسب برای شناخت بدبینی سازمانی و درک پیامدهای آن در صنعت بانکداری می باشد. بر طبق یافته های پژوهش نشانگرهای بدبینی سازمانی عبارتند از: نشانگرهای آشکار و نشانگرهای پنهان که براساس خروجی های حاصل از آزمون فریدمن میزان اهمیت نشانگرهای پنهان بدبینی سازمانی از نشانگرهای آشکار بیشتر می باشند و بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرند.
Abstract Background and Aim: The present study aims to present a model of organizational cynicism in the banking industry that aims to help better understand organizational cynicism in order to control and manage it. Methodology: The present study is of mixed method and applied in terms of purpose. The statistical population is the qualitative part of the researches in the field of organizational cynicism and the statistical population is the quantitative part of the staff of Qavamin Bank of Lorestan province, 202 of whom were selected by random sampling method. The reliability of the results was estimated using Holistic method of /. Estimated. Results: At the end of the themes and codes obtained from theme analysis, 15 experts of banking and university professors were revised and revised. According to experts, a number of codes and themes were removed and some were merged, eventually yielding 84 codes, 17 basic themes, 2 organizer themes, and one overarching theme. Conclusion: The results show that organizational cynicism is a highly destructive phenomenon with very negative consequences. Therefore, the present model is an appropriate source for understanding organizational cynicism and understanding its consequences in the banking industry. According to the findings of the study, indicators of organizational cynicism are: explicit indicators and hidden indicators that, based on the results of Friedman test, the importance of hidden indicators of organizational cynicism is more than obvious indicators and should be considered more.