خلاصة:
دوره مدرنیسم یکی از دورههای جریانساز و مهم در تاریخ بشری است؛ به ویژه از جهت وجود علمگرایی افراطی و خداباوری طبیعی. هدف این پژوهش بررسی تأثیرات علمگرایی بر سطوح معنوی حیات انسان با تأکید بر انسانشناسی دورۀ مدرنیسم است. لذا نخست زمینه و سازوکار علمگرایی بررسی شده است؛ سپس تأثیرات، ملاحظات و مداخلات تربیتی آن در حوزۀ گستردۀ معنویت مورد مداقه قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است و نتایج تحقیق حاکی از این است که در اثر حرکتهای تحول ساز در دورۀ مدرن، معنا جویی در نظامهای علمی مورد بازبینی اساسی قرار میگیرد؛ بهگونهای که فرآیند معنویت زدایی اجتنابناپذیر میشود؛ این امر به دلیل انسانشناسی غیرتوحیدی است که در این دوره بنا میشود. در این دوره به دلیل غلبه نگرش کمّی در علم، تغییر تعریف فلسفی از علیت به تعریف علمی و اثرات زیست مکانیکی که همراه با پدیده تأخر فرهنگی بوده است، رویکرد علمی مرجعیت تام یافت و منجر به تضعیف معنویت گردید.
The era of modernism is one of the most significant and current in human history, especially in the field of radical scientism and natural theology. The purpose of this study is to examine the effects of scientism on the spiritual levels of human life, with an emphasis on the anthropology of modernism. Therefore, the context and mechanism of science are studied first, and then its effects, considerations, and educational interventions in the field of spirituality are examined. The research method is descriptive-analytical and the results show that because of the transformative movements in the modern era, meaning in scientific systems is being revised, so that the weakening of spirituality is inevitable; this is due to anthropology It is the non-monopoly that is created during this period. In this period, because of the prevailing quantitative attitude in science, the change of the philosophical definition of causality to the scientific definition and the biomechanical effects, the scientific approach became fully authority and led to a weakening of spirituality.