خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی بر بهزیستی روانشناختی و استرس تحصیلی دانشآموزان پایة اول دورة متوسطة دوم بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با رویکرد کمی به روش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش، همة دانشآموزان دختر پایة اول دورة متوسطة دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونة مورد مطالعة پژوهش، متشکل از 30 نفر از اعضای جامعة آماری بود که به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه بود که شامل پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف (1989) و استرس تحصیلی کوهن و همکاران (1983) است. دادههای گردآوریشده در پژوهش حاضر به روش تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد. یافتههای تحلیل کوواریانس نشان داد ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی باعث افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش استرس تحصیلی دانشآموزان میشود. بنابراین، براساس نتایج، به نظر میرسد میتوان با آموزش ذهنآگاهی، بهزیستی روانشناختی دانشآموزان را افزایش داده، و استرس تحصیلی آنان را کاهش داد، بر این اساس، برگزاری دورههای آموزشی و کارگاهی در زمینة بهبود و تقویت ذهنآگاهی بهمنظور کاهش استرس تحصیلی و افزایش بهزیستی روانشناختی در مراکز آموزشی توصیه میشود.
The purpose of this study was to investigate the effect of mindfulness based on cognitive Therapy on psychological well-being and academic stress in high school students. This research is an applied research. The research method was experimental design with pretest-posttest with control group. The statistical population of the study is all second grade high school students in Khorramabad city in the academic year of 2016-17. The study sample consisted of 30 people who randomly divided into experimental and control groups. The instrument used in this study was Reef Psychological Well-being Questionnaire (1989) and Perennial Educational Stress Cohen et al. (1983). The results of covariance analysis indicated that mindfulness based on cognitive therapy intervention increased psychological well-being and reduced students' academic stress. Therefore, it seems that by educating mindfulness, psychological well-being can be increased and students' academic stress can be reduced. Therefore, it is recommended to hold courses in this field in educational centers.
ملخص الجهاز:
دانشجوي دکتري روان شناسي تربيتي، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠١/٣٠؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٩/١٦) چکيده هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير ذهن آگاهي مبتني بر شناخت درماني بر بهزيستي روان شناختي و استرس تحصيلي دانـش آمـوزان پايـۀ اول دورة متوسطۀ دوم بود.
Misra & Castillo خواهند شد که الگوهاي هميشگي و ناسازگارانۀ تفکر و رفتار را شناسايي کنند و آن ها را تغيير دهند (کنگ ، اسمسکي و رابينز١، ٢٠١١)؛ همچنين با توجه به اهميت نقش نشانگان منفي استرس تحصيلي در بهزيستي روان شناختي افراد و تأثير آن در سطح عملکرد رواني حتي در جمعيت هاي غيرباليني و مطالعات اندکي که در اين حيطه و به ويژه در بررسي سودمندي الگوي درماني ذهن آگاهي مبتني بر شناخت درماني بر استرس تحصيلي و بهزيستي روان شناختي در ايران انجام گرفته است .
بنابراين هدف از انجام اين تحقيق تعيين تأثير آموزش ذهن آگاهي مبتني بر شناخت درماني بر بهزيستي روان شناختي و استرس تحصيلي در دانش آموزان بود.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير ذهن آگاهي مبتني بر شناخت درماني بر بهزيستي روان شناختي و استرس تحصيلي در دانش آموزان پايۀ اول دورة متوسطۀ دوم بود.
نتايج نشان داد آموزش ذهن آگاهي مبتني بر شناخت درماني در بهبود بهزيستي روان شناختي و کاهش استرس تحصيلي دانش آموزان مؤثر بوده است .
Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies.