خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی جریان دانشی و محتوایی دو فصلنامۀ پیشرفتهای حسابداری بهعنوان یکی از بهترین نشریات علمی حوزۀ دانش حسابداری در ایران، از ابتدای سال انتشار تا پایان سال 1397 بود. این مطالعه از نوع علمسنجی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مقالات منتشرشده در مجله بود که همگی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند (170 = N). دادههای پژوهش نیز با بهکارگیری ابزار سیاهۀ وارسی گردآوری و با استفاده از نرمافزار اکسل مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ در 170 مقالۀ منتشرشده در طی این سالها، 417 نویسنده مشارکت داشتهاند که از این تعداد 354 نفر را مردان و 63 نفر را زنان تشکیل دادهاند. با در نظرگرفتن سطح تحصیلی و مرتبۀ علمی نویسندگان؛ کارشناسان ارشد با 33 درصد و استادیاران با 29 درصد، در صدر جدول نویسندگان قرار دارند. درعینحال 3 درصد مقالات، تک نویسندهای و 97 درصد حاصل کارگروهی بوده است. در بین دانشگاهها و مراکز علمی، دانشگاه شیراز با 48 عنوان مقاله در رتبۀ اول و دانشگاه اصفهان با 15 عنوان مقاله در رتبۀ دوم قرار گرفته است. ازنظر گرایش موضوعی، 79 درصد از آثار منتشرشده در حوزۀ حسابداری مالی بوده و حسابرسی با 11 درصد در رتبۀ بعدی قرار گرفته است. از مجموع 5864 منبع مورد استناد در مقالات، 72 درصد منابع به زبان انگلیسی و 28 درصد به زبان فارسی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد؛ بیشترین تعداد مقالات منتشرشده مربوط به موضوع حسابداری مالی بوده و سهم سایر موضوعات اندک است. از طرف دیگر، ارزیابی استنادات مقالات نیز نشان میدهد که بیشتر پژوهشگران به منابع لاتین استناد نمودهاند تا به منابع فارسی؛ بنابراین ضروری است دستاندرکاران این حوزه ضمن تنوعبخشی در پذیرش موضوعات مختلف حسابداری، با اتخاذ تدابیری، ازجمله تشویق و ترغیب پژوهشگران جوان، راه را برای انتشار مقالات بکر و جدید پژوهشگران داخلی باز نمایند.
Purpose: The objective of this research is to study the knowledge and content of the articles of two quarterly journal of accounting advances as one of the top scientific publications in the field of accounting knowledge in Iran from the beginning of 2005 to the end of 2018. Metholdology: This research is a scientometrics study and using content analysis method (quantitative approach). The population of the study consisted of all the articles published in the journal that were all selected as statistical sample (N = 170). The research data were also collected using a checklist tool and statistical analyzed using Excel software. Findings: Findings of the research show that in 170 articles published during these years, 417 authors participated, of which 354 were men and 63 women were women. Considering the level of education and scientific ranking of the authors, MA degree with 33% and assistant professors with 29% are in the top of the ranking list of authors. In the meantime, 3% of articles have only one author and 97% are the results of grouping work. Among the universities and scientific centers, Shiraz university with 48 articles ranked first and university of Esfahan with 15 papers ranked second. In terms of topic orientation, 79% of the publications are in the field of financial accounting and auditing with 11%, in the next rank. From total of 5864 references cited in the articles, 72% were in English and 28% in Persian.
ملخص الجهاز:
از طرف دیگر، ارزیابی استنادات مقالات نیز نشان میدهد که بیشتر پژوهشگران به منابع لاتین استناد نموده اند تا به منابع فارسی؛ بنابراین ضروری است دست اندرکاران این حوزه ضمن تنوع بخشی در پذیرش موضوعات مختلف حسابداری، با اتخاذ تدابیری، ازجمله تشویق و ترغیب پژوهشگران جوان ، راه را برای انتشار مقالات بکر و جدید پژوهشگران داخلی باز نمایند.
Erserim - سهم هریک از دانشگاه ها و مراکز آموزشی در تولید دانش حسابداری در مجله از ابتدای انتشار تا پایان سال ١٣٩٧ چگونه بوده است ؟ - نویسندگان پر تولید حوزه دانش حسابداری در مجله از ابتدای انتشار تا پایان سال ١٣٩٧ چه کسانی هستند؟ - گرایش موضوعی مقالات منتشرشده در مجله از ابتدای انتشار تا پایان سال ١٣٩٧ چگونه است ؟ - زبان مورد استناد در منابع مجله از ابتدای انتشار تا پایان سال ١٣٩٧ چگونه است ؟ روش این پژوهش از نوع علم سنجی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است .
توزیع فراوانی نویسندگان مقالات بر اساس سطح و مرتبه های علمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که داده های جدول شمارۀ سه نشان میدهد، از مجموع ٤١٧ محقق مشارکت کننده در انتشار مقالات ، به ترتیب ؛ ١٣٨ نفر (٣٣/١ درصد) کارشناس ارشد، ١٢١ نفر (٢٩ درصد) استادیار، ٧٥ نفر (١٨ درصد) دانشیار، ٥٨ نفر (١٣/٢ درصد) دانشجوی دکتری و ٢٥ نفر (٦ درصد) استاد بودند؛ بنابراین داده های جدول حاکی از آن است که از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی، استادیاران در رتبۀ اول ، دانشیاران در رتبۀ دوم و استادان در رتبۀ سوم قرار دارند.