خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر سواد اطلاعاتی کتابداران بر رشد سازمانی کتابخانههای عمومی کرمانشاه است. در این پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی کرمانشاه بررسی شده و همچنین تاثیر سواد اطلاعاتی بر رشد سازمانی آنها تعیین گردید. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه که درمجموع 215 نفر میباشند، تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 138 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد رشد سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته سنجش سواد اطلاعاتی در طیف لیکرت پنج گزینهای استفاده شده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. همچنین دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که سواد اطلاعاتی و مولفههای آن (توانایی جایابی اطلاعات، توانایی ارزیابی اطلاعات و توانایی استفاده موثر از اطلاعات) در بین کتابداران کتابخانههای عمومی کرمانشاه در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد. بیشترین فراوانی مربوط به مولفه توانایی جایابی اطلاعات (60/3) و کمترین فراوانی، مربوط به توانایی استفاده موثر از اطلاعات (30/3) بود. همچنین میانگین رشد سازمانی و مولفههای آن (پاداش، روابط، ساختار، مدیریت، مکانیسمهای سودمند، نگرش نسبت به تغییر و هدف) در کتابخانههای عمومی کرمانشاه در سطح مطلوب است. کسب سواد اطلاعاتی یک نیاز اساسی برای همه افراد است و ازآنجاکه مهارت تکتک افراد در رشد و توسعه جامعه نقش دارند، بنابراین نتایج ارزیابی سواد اطلاعاتی کتابداران و رابطه مهارت آنها با توسعه و کارآیی سازمانی همچنین تلاش و برنامهریزی برای ارتقای سطح آن، در جهت رسیدن به این اهداف کمک شایانی خواهد کرد. ازآنجاکه یافتههای پژوهش نشان داد که سطح توانایی استفاده از اطلاعات در بین کتابداران نسبت به دیگر مولفههای سواد اطلاعاتی آنها پایینتر است، نیاز به آموزش و فراهم کردن شرایطی برای بهبود این مهارت در بین کتابداران ضروری به نظر میرسد، زیرا توانایی استفاده از اطلاعات که یکی از شاخصههای اصلی سواد اطلاعاتی است، برای کتابداران بهعنوان اشاعه دهندگان اطلاعات امری اجتنابناپذیر و ضروری است. لذا هراندازه کارکنان سازمان وظایف خود را بهتر بشناسند و مهارتهای لازم در خصوص حرفه خود را ارتقا ببخشند و درنتیجه عملکرد بهتری داشته باشند، در بهبود وضعیت، پیشرفت و توسعه سازمان خود، نقش موثرتری خواهند داشت.
Objective: The purpose of this study was to determine the impact of librarian information literacy on organizational growth of Kermanshah public libraries. In this study, the information literacy level of public librarians in Kermanshah and also the impact of information literacy on organization growth were determined. Methodology: descriptive correlational study and survey was conducted. The populations of all public librarians in Kermanshah province with a total of 215 persons. The sample size was determined using Cochran sampling formula of 138 people. To collected data, a questionnaire measuring information literacy standards and organization growth in the five-item Likert scale is used. Findings: The finding showed that the information literacy and its components (the ability to locate information, the ability to evaluate information and the ability to make effective use of information) among public librarians in Kermanshah was proper. The highest frequency component related to the ability to locate information (60.3) and the lowest rate, the ability to make effective use of information (30.3), respectively. conclusion: information literacy is a basic need for everyone and because the skills of individuals in the development of society, so the results of the evaluation of information literacy librarian and relationship skill development and organizational effectiveness as well as the efforts and planning for improvement level, in order to achieve these goals will help. Because the ability to use that information literacy is one of the main factors for librarians as providers of information dissemination is inevitable and necessary.
ملخص الجهاز:
یافته های پژوهش نشان داد که سواد اطلاعاتی و مؤلفه های آن (توانایی جایابی اطلاعات ، توانایی ارزیابی اطلاعات و توانایی استفاده مؤثر از اطلاعات ) در بین کتابداران کتابخانه های عمومی کرمانشاه در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد.
ثالثاً در کار خود، اصل نوآوری، ابتکار، اشتراک دانش تخصصی و یادگیری از دیگران را رعایت کنند تا درنتیجه ، سازمان بهتر بتواند به اهداف خود دست یابد (نیک پور، ١٣٩٠)؛ بنابراین کتابداران نیز به عنوان بخش اصلی کتابخانه ها که وظیفه جستجو و ارزیابی، نگهداری، سازمان دهی و اشاعه به موقع اطلاعات را دارند، بیش از دیگران نیازمند تجهیز خود به مهارت های سواد اطلاعاتی برای انجام وظایف روزمره و پاسخگویی به نیاز مراجعه کنندگان خود باشند تا از طریق آن موجب بهره وری و بهبود عملکرد کتابخانه ها شوند.
کسب سواد اطلاعاتی یک نیاز اساسی برای همه افراد است و ازآنجاکه مهارت تک تک افراد در رشد و توسعه جامعه نقش دارند بنابراین نتایج ارزیابی سواد اطلاعاتی کتابداران و تعیین رابطه مهارت های آن ها با توسعه و کارآیی سازمان ، همچنین تلاش و برنامه ریزی برای ارتقای سطح آن ، میتواند در جهت رسیدن به این اهداف مؤثر باشد.
در پژوهش حاضر تلاش بر این بود رابطه بین دو متغیر سواد اطلاعاتی کتابداران و رشد سازمانی کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه بررسی شود.
میتوان گفت توانایی استفاده مؤثر از اطلاعات یکی از مهم ترین مؤلفه ها در توسعه و پیشرفت سازمانی است ؛ بنابراین مدیران کتابخانه های عمومی لازم است برای ارتقاء و پیشرفت سازمانشان ، افزایش و بهبود مهارت های سواد اطلاعاتی را در بین کتابداران ، جز اولویت های اصلی سازمان قرار دهند و آن ها را آموزش دهند.