خلاصة:
ورزش به عنوان یکی از مظاهر فردی و اجتماعی، ضمن حفظ و بقا سلامت روحی و جسمی آحاد جامعه
جهت ایفای صحیح نقشهای فردی، خانوادگی و اجتماعی حائز اهمیت است. این کارکرد عمده ورزش
درخصوص بانوان از اهمیتی مضاعف برخوردار میباشد. بیشک پرداختن به ورزش و فعالیتهای
جسمانی برای هر فردی امری ضروریست اما اهمیت آن برای بانوان باتوجه به نقشهای مهمی که در
جامعه دارند از جمله نقش مادری و شرایط خاصی که نسبت به آقایان طی میکنند از جمله باروری،
دوچندان است. با این وجود، این بخش از جامعه به نسبت آقایان برای پرداختن به فعالیتهای ورزشی،
امکانات بسیار محدودتری دارند. عدم بودجه مشخص، عدم رغبت و تمایل اسپانسرها، مشکلات فرهنگی،
سومدیریت و... نیز از دیگر موانع توسعه ورزش بانوان است. پژوهش با بررسی عوامل اجتماعی وفرهنگی
موثر بر گرایش زنان به ورزش در شهر لردگان انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران
باشگاههای خصوصی (زنان) میباشد. حجم نمونه انتخاب شده بر اساس فرمول کوکران ٢٩٦نفر می باشد.
روش گردآوری اطلاعات در این مطالعه به دو روش مطالعات کتابخانهای که در زمینه مبانی نظری و
ادبیات تحقیق، منابع کتابخانهای، مقالات،... مورد استفاده قرار گرفته است و در تحقیقات میدانی و
جمع آوری اطلاعات دادهها از پرسشنامه موزانتی (٢٠١٢) استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق
روایی صوری و محتوایی مورد اندازهگیری قرار گرفت. در تحلیل توصیفی گویههای پرسشنامه پژوهش از
آزمون های میانگین و انحراف معیار استفاده شد که نشان داد میانگین کلیه گویه های متناظر با متغیرهای
وابسته بیش از مقدار (٣) میباشد که نشانگر مطلوبیت ابعاد متغیرهای وابسته است. در آمار استنباطی این
تحقیق از آزمون های کولموگروف-اسیمرنف (نرمال بودن) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد: نگرش
منفی به ورزش زنان (٥٨٣/-0=r)، سودمندی اجتماعی (٠/٣١٤=r)، سرمایه اجتماعی (٠/٣٥٤=r)،
گرایشها وسلایق فرهنگی (٠/٦٢٩=r)، رسوم وعادتها (٠/١٤٠=r)، سرمایه فرهنگی (٠/٢٢٣=r)،
نگرش های فمینیستی (٠/٣٢٧-=r) بر گرایش زنان به ورزش در شهر تاثیر دارد.
ملخص الجهاز:
اين سرمايه ها عبارتند از: سرمايۀ اقتصادي شامل درآمد پولي، ساير منابع مالي، داراييها و حقوق مالي، سرمايۀ فرهنگي شامل ماهواره ، اينترنت ، تلويزيون و گرايش ها و عادات ديرپايي که در فرايند جامعه پذيري حاصل ميشوند و هدف هاي فرهنگي ارزشمندي قابليت هاي تحصيلي و مهارتي را که به دنبال دارد، سرمايۀ اجتماعي با چارچوب هاي اجتماعي در فرد از قبيل خانواده ، دوستان و همکاران و عضويت در باشگاه هاي ورزشي فرد همراه است که علاقه و اشتياق فرد را براي مديريت درست بر بدن و گرايش او به ورزش را بر ميانگيزند؛ بنابراين بر اساس اين ديدگاه ، ميزان گرايش شهروندان به ورزش همگاني را عادت واره (سلايق ، سبک زندگي)، ترکيب سرمايۀ اجتماعي (خانواده ، دوستان ، عضويت در انجمن ها و.
اين سرمايه ها عبارتند از: سرمايۀ اقتصادي شامل درآمد پولي، ساير منابع مالي، داراييها و حقوق مالي، سرمايۀ فرهنگي شامل ماهواره ، اينترنت ، تلويزيون و گرايش ها و عادات ديرپايي که در فرايند جامعه پذيري حاصل ميشوند و هدف هاي فرهنگي ارزشمندي قابليت هاي تحصيلي و مهارتي را که به دنبال دارد، سرمايۀ اجتماعي با چارچوب هاي اجتماعي در فرد از قبيل خانواده ، دوستان و همکاران و عضويت در باشگاه هاي ورزشي فرد همراه است که علاقه و اشتياق فرد را براي مديريت درست بر بدن و گرايش او به ورزش را بر ميانگيزند؛ بنابراين بر اساس اين ديدگاه ، ميزان گرايش شهروندان به ورزش همگاني را عادت واره (سلايق ، سبک زندگي)، ترکيب سرمايۀ اجتماعي (خانواده ، دوستان ، عضويت در انجمن ها و.
٤- پيشنهاد ميشود در ارتباط با فرضيه چهارم : سرمايه اجتماعي بر گرايش زنان به ورزش در شهر موثر است .
٧- پيشنهاد ميشود در ارتباط با فرضيه هفتم : سرمايه فرهنگي بر گرايش زنان به ورزش در شهر موثر است .