خلاصة:
ایجاد جو رقابتی برای جذب نیروی انسانی توانمند و خلاق، مخزن مهارتهای نرم و اجرایی سازمانها را غنی کرده و شایستگیهای سازمانی را ارتقا میدهد. هر کارمند که تازه وارد سازمان میشود، افکار نو و توانمندیهای خاصی را با خود به سازمان میآورد و از ترکیب توانمندیها و مهارتهای نیروی انسانی، مخزن فکری ـ مهارتی سازمان شکل میگیرد. با توجه به اهمیّت ایجاد فضایی رقابتی برای جذب نیروی کارامد و تصدّی پستهای دولتی، این پژوهش با استراتژی تحقیق کیفی و با روش نظریه برخاسته از دادهها، سعی در ارائه مدلی جامع برای افزایش رقابت در تصدی پستهای دولتی (الهام گرفته از باشگاههای ورزشی) را دارد که با روش تعیین گروه خبرگان و مصاحبه با آنها (تعداد 15 مورد)، صورت پذیرفته است. این پژوهش، از لحاظ هدف بنیادی و نوع روش، کیفی است و با استفاده از رویکرد گلیزری و کدگذاری دادهها، در دو مرحلة کدگذاری واقعی و نظری انجام شده است. در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری، 245 کد، 7 مؤلفه و 3 مقوله شناسایی و منجر به ظهور مدل نهایی گردید. یافتههای پژوهش شامل مدلی برای رقابت و بکارگیری مدیران و کارکنان سازمان دولتی با سه مقولة ایجاد جو رقابتی، بکارگیری عوامل رقابت و استانداردهای تصدی شغل؛ و هفت مؤلفة استخدام قراردادی، ایجاد فهرست مازاد، فسخ قرارداد، سامانۀ جامع اطلاعات و ارزشگذاری، تعیین بازة زمانی جایگزینی، تعیین استانداردهای عملکرد و الزام وجود مربی است.
Creating a competitive atmosphere to attract capable and creative human resources enriches the pool of soft and executive skills of organizations, and enhances organizational competencies. Every new employee who enters the organization brings new thoughts and special abilities to the organization. The pool of thoughts and skills is formed by a good combination of abilities and skills of human resources. Due to the importance of creating a competitive environment for attracting skillful human resources and the importance of holding public sector’s positions as well, this study, using a qualitative research strategy and qualitative grounded-theory methodology, aims at designing a comprehensive model for improving competition in employment at public sector, inspired from the sports clubs. For this purpose, 15 experts were interviewed. This research is fundamental in terms of purpose and qualitative in terms of methodology. The study conducted in two stages of real coding and theoretical coding using Glaser approach and data coding. In the process of real and theoretical coding, 245 codes, 7 components and 3 categories were identified which led to the emergence of the final model. The findings of this research introduces a model for creating competition in employing managers and employees in public sector containing three categories of creating a competitive atmosphere, employing competitive factors, and the standards of holding positions, and seven components of contractual employment, creating a surplus list, termination of contracts, comprehensive information and valuation system, determining time interval of replacement, determining performance standards, and the importance of having a coach.
ملخص الجهاز:
با توجه به اهمیّت ایجاد فضایي رقابتی برای جذب نیروی کارامد و تصدّی پستهای دولتی، این پژوهش با استراتژی تحقیق کیفی و با روش نظریه برخاسته از دادهها، سعی در ارائه مدلی جامع برای افزایش رقابت در تصدی پستهای دولتی (الهام گرفته از باشگاههای ورزشی) را دارد که با روش تعیین گروه خبرگان و مصاحبه با آنها (تعداد 15 مورد)، صورت پذيرفته است.
یافتههای پژوهش شامل مدلی برای رقابت و بکارگیری مدیران و کارکنان سازمان دولتی با سه مقولة ایجاد جو رقابتی، بکارگیری عوامل رقابت و استانداردهای تصدی شغل؛ و هفت مؤلفة استخدام قراردادی، ایجاد فهرست مازاد، فسخ قرارداد، سامانۀ جامع اطلاعات و ارزشگذاری، تعیین بازة زمانی جایگزینی، تعیین استانداردهای عملکرد و الزام وجود مربی است.
این مقاله با الهام از این نگرش و با توجه به قوانین نقل و انتقالات باشگاههای ورزشی (مطابق اساسنامة فدراسیون فوتبال در سال 1396)، به دنبال ارائة Porter مدلی برای جابجايي نیروی انسانی بر اساس نیاز سازمان و شایستگی افراد و همچنين جذب مدیران و نیروی انسانی کارامد و توانمند در محیطي کاملاً رقابتی است تا نيروي انساني با توسعة شايستگيها و توانمنديهاي خود،برای تصدی پستهاي سازماني تلاش كند.
نتایج کدگذاری باز در قالب مؤلفهها و مقولهها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مؤلفههای استخراج شده در سطح محیطی از مصاحبههای صورت پذيرفته شامل استخدام قراردادی، ایجاد فهرست مازاد کارکنان و امکان فسخ قرادادها بود که بر اساس نظر خبرگان، این مفاهیم در قالب مقوله «ایجاد جو رقابتی» نامگذاری شد؛ زیرا به گفتة صاحبنظران، اگر مدل انتقال و جابجایی بازیکنان در باشگاههای ورزشی در حوزة سازمانهای دولتی بکار گرفته شود، ابتدا باید قوانینی برای آن وضع شود؛ چراكه به کار امدتر شدن مدل در بخش دولتی کمک خواهد کرد.