خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان تحقق فرصتهای برابر یادگیری مبتنی بر حذف فاصله طبقاتی بر اساس قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی،اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور ایران بود. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر متخصصان، کارشناسان، سیاست گذاران و مسئولان اجرایی وزارت آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و مدیران و کارشناسان دفتر آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه کشور بودند. با توجه به هدف اصلی پژوهش، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد، که مستلزم مشورت با افراد مطلع بوده تا آنها موارد مناسب تحقیق را معرفی نمایند، این تعداد شامل 15 نفر شده که علت آن رسیدن به اشباع اطلاعات بود. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. یافته های جمع آوری شده از طریق روش استقرایی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که در تربیت نیروی انسانی کارآمد بر اساس مناطق مختلف، رعایت استانداردها بر اساس مناطق مختلف، توزیع نامساوی نیروی انسانی مجرب بر اساس مناطق مختلف و در منابع مالی تخصیص داده شده بر اساس مناطق مختلف ناکارآمدی وجود دارد. از اینرو فرصتهای برابر یادگیری مبتنی بر حذف فاصله طبقاتی بر اساس قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور در شاخصهای یادشده تحقق نیافته است.
The main objective of the present study was to investigate the extent to which equal opportunities for learning based on the elimination of class gap were realized under the Fifth Development Plan of the country. The research method was foundation data (Strauss Corbin method). The participants in this study were specialists, experts, policy makers and executives of the Ministry of Education, Tehran Education and the plan and Budget Organization. According to the main purpose of the study, was used the case by chain sampling method. Due to the data saturation in the present study, the sample size was 15 persons. The data collection tool was a semi-structured interview form with ten main questions. The validity of this interview was confirmed by face and content validity using the opinions of 5 experts in the field of education. The reliability of the instrument has also been verifiable. In this regard, an expert has reviewed and confirmed the raw data obtained along with the researcher. Findings were analyzed by using inductive method and Max Keyuda software. The findings showed that there is Efficient training of Manpower based on different areas,