خلاصة:
یکی از مهمترین کارکردهای ضروری و مهم در آموزش گروه پزشکی آموزش و یاددادن و منتقل کردن اطلاعات موردنیاز به دانشجویان میباشد. علم مامایی به همراه مراقبتهای صحیح مامایی سلامت فیزیکی و عقلانی را در جامعه ارتقا میدهد. برای آنکه یک دانشجوی ماما بتواند در عرصه مسئولیتهایی که به او واگذار میشود بهگونهای شایسته عمل نماید لازم است تا از علم و دانش و مهارت کافی برخوردار باشد. با توجه به وظایف و مهارتهایی که یک ماما باید به آنها دست یابد منطقی است که آموزشهای لازم را در حد مطلوب و کافی ببینند. امروزه آموزش مامایی به شیوه سنتی و مبتنی بر سخنرانی صرف جوابگو نیست و شیوههای جدیدی میطلبد. آموزش مناسب ماماها میتواند آنها را برای اجرای خدمات بهتر آماده نماید که لازمه آن طراحی و تدوین یک الگوی آموزشی مناسب میباشد. یکی از این رویکردها که شیوههای جدید را در آموزش مامایی به دنبال آورده است، آموزش با رویکرد سازنده گرایی در مقابل آموزش سنتی است. یکی از روشهای نوین آموزشی که برای ارتقا سطح علمی آموزش بالینی در مامایی (کارآموزی و کارورزی) بسیار موثر و کاربردی میباشد رویکرد آموزش بر اساس سازنده گرایی میباشد. هدف این پژوهش بررسی فواید استفاده از برنامه درسی سازنده گرا در آموزش مامایی میباشد. در این مقاله مروری جهت گردآوری اطلاعات از موتورهای جستجوگر و پایگاه دادههای معتبر ازجمله Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science Direct, Google Scholar, scopus , Pubmed Med مطالعات کتابخانهای در مورد کتب منتشرشده، استفاده شده است. در این مطالعه با استفاده از کلمات کلیدی الگوی سازنده گرایی و الگوی حل مسئله و طراحی آموزشی و آموزش بالینی و کارآموزی 50 مقاله و کتاب و پایاننامه که در ارتباط با کلمات کلیدی بودند از سال 2010 تا 2019 میلادی و 1380تا 1398 شمسی استخراج و مورد بررسی قرار گرفتند و درنهایت بعد از بررسی منابع دادهها در چند دسته طبقهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از رویکرد سازنده گرایی در آموزش بالینی مامایی (کارآموزی و کارورزی) باعث ارتقا سطح علمی و رضایت و اعتمادبهنفس دانشجویان شده و باعث یادگیری عمیق و ماندگار و استقلال عمل دانشجویان مامایی میشود. با توجه به رویکرد سازنده گرایی، آموزش در حوزه مامایی باید مبتنی بر محیطهای واقعی، ابزارهای عملی و بوده و علاوه بر آن لازم است نقش دانشجویان بهعنوان نقش فعال و مشارکتجو و نقش مدرسان بهعنوان نقش تسهیل گر برای آمادهسازی محیط یادگیری پررنگ گردد.
One of the most important and essential functions in teaching medical department is teaching and remembering
and transferring the required information to students. Midwifery science, along with midwifery care, promotes
mental and physical health in the community. In order for a midwifery student to be able to perform properly in
the responsibilities assigned to her, she needs to have sufficient knowledge and skills. Given the tasks and skills
a midwife must acquire, it is logical to find the training needed to be optimal and adequate. Today, midwifery
education is not merely traditional and speech-based, and requires new methods. Proper training of midwives can
prepare them for better service delivery, which requires designing and developing an appropriate training model.
One of the approaches that has led to new approaches to midwifery education is education with a constructivist
approach to traditional education. One of the new teaching methods that is very effective and practical for
promoting the scientific level of clinical education in midwifery (apprenticeship and internship) is the
constructivist education approach. The purpose of this study was to investigate the benefits of using a
constructivist curriculum in midwifery education. In this review article, library studies on published books have
been used to gather information from search engines and valid databases, such as Magiran, Noormags, Science
Direct, Google Scholar, Scopus, Pubmed Med. In this study, 50 keywords, books, and theses related to keywords
were constructed from 2010 to 2019 and 2001 to 1398 using constructivism and problem solving model and
educational design, clinical and training curriculum design. Finally, after reviewing the data sources, they were
classified into several categories. The results showed that using the constructivist approach in clinical midwifery
education (apprenticeship and internship) enhances students 'academic level, students' satisfaction and selfconfidence
and leads to deep and lasting learning and independence of midwifery students. According to the
constructivist approach, midwifery education should be based on real environments, practical tools and, in
addition, the role of students as an active and participatory role and the role of lecturers as facilitators for
preparation.
ملخص الجهاز:
تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی: یک شیوه مناسب آموزش در کارورزی و کارآموزی دانشجویان مامایی محمد رضا نیلی احمد آبادی 1، فریده مصطفی زاده2 1 دانشیار، عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران.
در این مطالعه با استفاده از کلمات کلیدی الگوی سازنده گرایی و الگوی حل مسئله و طراحی آموزشی و آموزش بالینی و کارآموزی 50 مقاله و کتاب و پایاننامه که در ارتباط با کلمات کلیدی بودند از سال 2010 تا 2019 میلادی و 1380تا 1398 شمسی استخراج و مورد بررسی قرار گرفتند و درنهایت بعد از بررسی منابع دادهها در چند دسته طبقهبندی شدند.
واژههاي كليدي: رویکرد سازنده گرایی، کارآموزی، کارورزی، دانشجو، مامایی مقدمه نظام آموزشی علوم پزشکی بهعنوان بخشی از آموزش عالی تلقی میباشد که وظایف مهمی چون آموزش، پژوهش، ارائه خدمات به افراد جامعه، تکامل حرفهای رشتههای گوناگون درون خود و توسعه فرهنگ سلامت در جامعه را به عهده دارد.
بر این اساس لازم است تا یک مدل اموزشی برای به کار بردن در محیطهای بالینی کارورزی و کارآموزی بر اساس رویکرد سازنده گرایی طراحی و تدوین شود تا بتوان بر اساس ان اموزشی تاثیرگذار در آموزش بالینی در کاراموریها و کارورزیهای دانشجویان مامایی انجام شود (حقانی، 1389).
نتایج بررسی مقالات مرتبط با موضوع مطالعه نشان دادند که استفاده از طراحی آموزشی و تدریس بر اساس رویکرد سازنده گرایی در آموزش بالینی دانشجویان مامایی (کارورزی و کارآموزی) نتایج خوبی به دنبال دارد که در جداول شماره 1 و 2 و 3 به نتایج به دست آمده اشاره شده است.