خلاصة:
در قرن حاضر کیفیت و کمیت آموزش و یادگیری مادامالعمر با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت به سمت یادگیری
مشارکتی میباشد در این نوع یادگیری» افراد از طریق تعامل با یکدیگر آموزش میبینند بهجای اینکه یک مربی یا سخنران کار
یادگیری را به آنها انجام دهد اصطلاح یادگیری مشارکتی! یک شیوه آموزشی است که یادگیرندگان در گروههای کوچک برای
رسیدن به یک هدف مشترک با همدیگر کار میکنند در این فرایند هم خودشان یاد میگیرند و هم به دیگران یاد میدهند و
درنتیجه موفقیت یک یادگیری باعث موفقیت سایر یادگیرندگان نیز خواهد شد. در این مقاله به تعریف یادگیری مشارکتی از
راه کامپیوتر و فواید آن در آموزش پزشکی پرداخته میشود. در این مقاله مروری جهت گردآوری اطلاعات از موتورهای
جستجوگر و پایگاه دادههای معتبر ازجمله اسکوپوس. , پاب مد. مگیران. نورمگز, پایگاه اطلاعات علمی. ساینس دایرکت. گوگل
اسکولار مطالعات کتابخانهای در مورد کتب منتشرشده» استفاده شده است. در طی این بررسی ۲۰ منبع مرتبط در بازه زمانی
۰ و ۱۳۹۷-۱۳۹۰ یافت شد که از آنها در تدوین مقاله فوق استفاده شده است. فعالیتهای مشارکتی با کمک
کامپیوتر در ارتقا کیفیت یادگیری موّئر است. روشهای مشارکتی» منشا گرفته از نظریه یادگیری ساختارگرایی، خواستار
مشارکت فعال یادگیرندگان در فرایند آموزشی میباشد. در طراحی محیط یادگیری مشارکتی باید افزایش تعاملات مد نظر
قرار گیرد. در این محیط جدید مربیان و یاددهندگان نقش جدید جهت کمک به یادگیرندگان برای دسترسی به اطلاعات و
کاربرد آنها را بر عهده میگیرند. با توجه به نتایج مطالعه حاضرء توصیه میشود نسبت به فواید و مزایا و معایب و
چالشهای یادگیری الکترونیکی به طور عام و یادگیری الکترونیکی مشارکتی به طور خاص در سطح دانشگاههای علوم
پزشکی و غیرء در میان مدیران، یادگیرندگان و به ویژه» مدرسان. مربیان در طراحیهای آموزشی و طراحی محیطهای
آموزشی به روش مشارکتی با کمک کامپیوتر توجه بیشتری صورت گیرد.
In the present century, the quality and quantity of lifelong learning and lifelong learning are moving at a very
fast pace to participatory learning. In this type of learning, individuals learn through interaction, rather than a
coach or speaker doing their learning work. The term collaborative learning is an educational method in which
learners in small groups work together to achieve a common goal. They learn and teach others in this process,
and as a result, the success of learning will also contribute to the success of other learners. In this paper, the
definition of computer-based participatory learning and its benefits in medical education are addressed. in this
review article used search engines and valid data base including Scopus, PubMed, science database, science
direct, google and library studies published about review article. during this study, 20 relevant references were
found in the time domain of the study which were used in this paper. The collaborative activities with help of the
computer are effective in enhancing the quality of learning. cooperative methods, derived from constructive
learning theory, for active learners in the learning process. in designing the collaborative learning environment
attention should be considered to increase the interaction. in this new environment, mentors and teachers can
play a new role in helping learners access information and their application. According to the results of the
present study, it is recommended that the benefits and disadvantages of e - learning in general and specifically at
medical university and non - medical sciences among managers, learners, and in particular, teachers. Coaches in
the training design and design of educational environments in a collaborative manner with the help of computer
will be given more attention.
ملخص الجهاز:
یادگیری مشارکتی با کمک کامپیوتر در آموزش گروه پزشکی خديجه علي آبادي1، فريده مصطفي زاده2، سپیده فتحی بی طرف 3 1 دانشيار، عضو هیئتعلمی گروه تكنولوژي آموزشي دانشگاه علامه طباطبائي تهران، ایران 2 مربی، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشكي اردبيل – دانشجوي دكتري تكنولوژي آموزشي دانشگاه علامه طباطبائي تهران، ایران 3 فوق تخصص روماتولوژی، گروه روماتولوژی مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی - دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ایران چکیده در قرن حاضر کیفیت و کمیت آموزش و یادگیری مادامالعمر با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت به سمت یادگیری مشارکتی میباشد در این نوع یادگیری، افراد از طریق تعامل با یکدیگر آموزش میبینند بهجای اینکه یک مربی یا سخنران کار یادگیری را به آنها انجام دهد اصطلاح یادگیری مشارکتی یک شیوه آموزشی است که یادگیرندگان در گروههای کوچک برای رسیدن به یک هدف مشترک با همدیگر کار میکنند در این فرایند هم خودشان یاد میگیرند و هم به دیگران یاد میدهند و درنتیجه موفقیت یک یادگیری باعث موفقیت سایر یادگیرندگان نیز خواهد شد.
با توجه به نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه در برنامه ریزی دروس گروه علوم پزشکی باید تمام اصول لازم برای ایجاد این نوع یادگیری رعایت شود و رویکردهای افراد به وضوح تعریف شده و مهارتهای مشترک بین یادگیرندگان و یاد دهندگان کاملاً مشخص شده و تعریف شوند) کوه، 2013).
Huang Xi. Improving Communicative Competence through Synchronous Communication in Computer-Supported Collaborative Learning Environments: A Systematic Review.