خلاصة:
این پژوهش با هدف پیشبینی پرخاشگری دانش آموزان بر اساس انسجام خانوادگی میان دانش آموزان دختر متوسطه اول پایه نهم شهرستان کهنوج انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 270 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول (پایه نهم) شهرستان کهنوج بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، پرسشنامه انسجام خانوادگی، استفاده شد. و برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، از رگرسیون خطی به روش همزمان، ضریب همبستگی پیرسون، و از نرم افزار آماری SPSS 20 برای تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل فرضیات اصلی پژوهشی مشخص کرد که بین انسجام خانوادگی با پرخاشگری دانش آموزان رابطه منفی معنی داری وجود دارد. و در نهایت در مدل کلی رگرسیون، متغیر انسجام خانوادگی توانست به طور منفی پرخاشگری را پیشبینی نمایند.
This research aimed to predict aggression based on family cohesion in ninth grade of first high school girls in
Kahnooj city. The research sample consisted of 270 of ninth grade of first high school girls in Kahnooj city who
were selected by simple random sampling method. In this study, Bass and Perry's aggression questionnaire, the
Family Cohesion Questionnaire, were used to collect data. Simultaneous linear regression, Pearson correlation
coefficient, and 20spss statistical software were used to analyze the collected data. The results of the analysis of
the main research hypotheses showed that there is a significant negative relationship between family cohesion
and student aggression. Finally, in the general regression model, the family cohesion variable was able to
predict negative aggression.
ملخص الجهاز:
اهداف پژوهش هدف کلی: پیشبینی پرخاشگری دانش آموزان بر اساس انسجام خانوادگی میان دانش آموزان دختر متوسطه اول پایه نهم شهرستان کهنوج هدف جزئی: تعیین رابطه بین انسجام خانوادگی با پرخاشگری دانش آموزان دختر متوسطه اول پایه نهم شهرستان پیشینه پژوهش پژوهش های انجام شده در داخل کشور میرزایی کوتنایی و همکاران (1394)، در تحقیقی با عنوان نقش انسجام خانواده در تبیین رفتارهای پرخاشگرانه فرزندان، به این نتایج دست یافتند که بین انسجام خانواده با ابعاد پرخاشگری جسمی، رابطه ای، واکنشی و پرخاشگری کل رابطه منفی معناداری وجود دارد و همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 17درصد از واریانس متغیر پرخاشگری توسط متغیر انسجام خانواده قابل پیشبینی است.
حاجی زاده کاس احمدانی (1392) ، در پژوهش خود بر روی دانش آموزان ابتدایی و والدین آن ها نشان داد که بین تعارض والدین که یکی از ابعاد انسجام خانواده است با پرخاشگری فرزندان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
همچنین رضایی و چراغی (1390)، در پژوهش خود در میاان 80 داناش آموز دختر دبیرستانی نشان دادند که بین انسجام خانواده با پرخاشگری رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
همچنین یافته های مطالعات انجام شده، وجود رابطه معنادار و منفی میان انسجام خانواده و پرخاشگری فرزندان را تأیید می کنند (امانیان، وصالی، دارابی و اسدی، 1391؛ راهجویان، 1392؛ لیات و یال، 2012).
همچنین رضایی و چراغی (1390)، در پژوهش خود در میان 80 دانش آموز دختر دبیرستانی نشان دادند که بین انسجام خانواده با پرخاشگری رابطه منفی و معناداری وجود دارد.