خلاصة:
هدف از اجرای این پژوهش حاضر، بررسی ارتباط الگوهای ارتباطی خانواده و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشآموزان دختر 13تا 15 سال شهرستان خرمآباد میباشد که در نیم سال اول تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه آماری گروه نمونهای به تعداد 368 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید و سپس پرسشنامههای: الگوهای ارتباطی خانواده ریچی و فیتزپاتریک (1990)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی (2001) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1988) بر روی آنان اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار آماری 21SPSS- و باروشهای آماری شامل همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که بین الگوهای ارتباطی خانواده و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به نتیجه به دست آمده پیشنهاد میشود از نتایج پژوهش حاضر در طراحی برنامههای درمانی آموزشی اعتیاد به اینترنت نوجوانان استفاده گردد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between family communication patterns and
cognitive emotion regulation strategies with Internet addiction in adolescents. The research method in this study
is descriptive and correlational. The statistical population of this study was all female students aged 13to15 years
in Khorramabad city. They were studying in the first half of the academic year 1398-99. A sample of 368 people
was selected by cluster sampling and then the questionnaires: Richie and Fitzpatrick Family Communication
Patterns (1990) , Granfski's Cognitive Emotion Regulation (2001) and Young Internet addiction (1988) were
performed on them. The data were analyzed using SPSS-21 software and statistical methods including
correlation and multiple regression. The results showed that there is a significant relationship between family
communication patterns and cognitive emotion regulation strategies with internet addiction. It is suggested that
the results of the present study be used to design educational programs for adolescents with internet addiction.
ملخص الجهاز:
با توجه به اهمیت و شیوع نسبتاً بالای اختلال اعتیاد به اینترنت و تأثیراتی که این اختلال در طول زندگی فردی دارد و تمام زمینههای زندگی فردی چه مادی و چه معنوی را تحتتأثیر قرار میدهد از یک سو و نقش الگوهای ارتباطی خانواده برای ارضای محیط امن و در کنار هم بودن بدون هیچ دغدغهای و کاهیدن استفاده افراطی از اینترنت از یک سو و از طرفی راهبردهای تنظیم شناخت هیجان است که میتواند کمک کند تا برانگیختگیها و هیجانهای منفی را تنظیم نمایند.
جدول 3: آزمون کلموگروف اسمیرنوف جهت تعیین وضعیت نرمال یا غیر نرمال بودن نمرات (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج آزمون گلموگروف اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها در خصوص الگوهای ارتباطی، راهبردهای تنظیم شناخت هیجان، اعتیاد به اینترنت و خرده مولفههای آن بیانگر آن است که سطح معناداری برای متغیرهای پژوهش بیشتر از 05/0 بوده (05/0P فرضیه اول: بین الگوهای ارتباطی خانواده و اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه دبیرستانهای دولتی شهر خرمآباد رابطه وجود دارد.
بدین ترتیب بین الگوهای ارتباطی خانواده (جهتگیری گفت و شنود و جهتگیری همنوایی) و اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه دبیرستانهای دولتی شهر خرمآباد رابطه معنیداری وجود دارد و فرضیه مورد نظر معنیدار میباشد.
نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و راهبردهای تنظیم شناخت هیجان با اعتیاد به اینترنت میباشد.
The results showed that there is a significant relationship between family communication patterns and cognitive emotion regulation strategies with internet addiction.
Keyword: Internet Addiction, Family Communication Pattern, Cognitive Emotion Regulation Strategies, Adolescents