خلاصة:
ازآنجاییکه مشاغل کنونی بهقدری پیچیدهاند که بروز اشتباه در آنها اجتنابناپذیر است، اهمیت فهم یادگیری از اشتباههای سازمانی نیازی است دوچندان شده است. پژوهش حاضر با تأکید بر کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی روانشناختی کارکنان به بررسی اثر اشاعه فرهنگ مدیریت اشتباه بر آنها پرداخته است. جهت بررسی این اثرات در این پژوهش از روش تحلیلی – پیمایشی استفاده شده است. از جامعه آماری کلیه کارکنان برنامهساز معاونت صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تعداد 200 نفر بهعنوان نمونه بر اساس دسترسی حضورشان انتخاب شد. سپس پرسشنامهای جهت جمعآوری دادههای پژوهش تنظیم شد و دادههای حاصل با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار داده است. نتایج حاکی از آن است که فرهنگ مدیریت اشتباه بر توانمندسازی روانشناختی برنامهساز حوزه معاونت صدا تأثیر مثبت مستقیم داشته، ضمن اینکه کیفیت زندگی کاری آنها بر این رابطه اثر میانجی نیز دارد.
Unintentional mistake is an indisputable part of organizational activities which employees are faced with on the way to doing their jobs. Organizational mistakes or failures have two totally contradictory aspects. On the one hand, they lead to negative outcomes such as losing time, producing defective products, and occurring accidents. On the other hand, they may result in positive outcomes such as organizational learning, innovation, and flexibility.
There exists little empirical evidence on the nature of error management culture and its relationship with quality of work-life and psychological empowerment, especially in media organizations such as Islamic republic of Iran broadcasting (IRIB). This study accordingly seeks to investigate the effect of error management culture on the quality of work-life and psychological empowerment among radio deputy staff in IRIB.
ملخص الجهاز:
اقدامات مربوط به بهسازی کیفیت زندگی کاری اعم از تأمین امکانات رفاهی ، طرح های تشویقی و امنیت شغلی درنهایت میتواند با توجه به بهره مندی از دانش حاصل شده در مدیریت اشتباه ، منجر به توانمند شدن کارکنان سازمان شود )٢٠١٢ ,Taleghani &Asgari, Tavakolian, (.
ازآنجاکه دلیل تجربی در ماهیت یا روابط بین فرهنگ مدیریت اشتباه و سطح زندگی کاری و توانمندسازی روان شناختی کارکنان خصوصا در سازمان های رسانه ای نظیر رسانه ملی کمتر وجود دارد، این تحقیق بر آن است تا نقش فرهنگ مدیریت اشتباه بر کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی روان شناختی را در سطح رسانۀ ملی و کارکنان برنامه ساز معاونت صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهیم ؛ چراکه ریسک ناشی از رویداد خطا و اشتباه در برنامه سازی معاونت صدا به واسطه اثرگذاری وسیع در سطح جامعه بسیار بالا است و پیامدهای سازمانی وسیعی همچون کاهش اعتماد عمومی، مخدوش شدن اعتبار اجتماعی و فرهنگ سازی غلط به دنبال خواهد داشت و در سطح فردی کارکنان نیز توجه به مدیریت پذیری اشتباهات وعدم سرپوش گذاری و واکنش هیجانی به آن ، صیانت از سرمایه های انسانی و ظرفیت های آن ها را تضمین می کند و در نتیجه شکل گیری انسجام اجتماعی در سازمان ، محیط کاری ایمن ، توسعه قابلیت های انسانی، فرصت رشد و بهبود تواناییهای فردی آن ها را در چارچوب ارتقای کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی روان شناختی فراهم می آورد.