خلاصة:
در طول چند دهه گذشته، ابزارهای مدیریتی تبدیل به بخش مهمی از زندگی مدیران شدهاند. در این میان، سیر تکامل دانش مدیریت استراتژیک نشاندهنده این است که پژوهشها در این حوزه از مفاهیم ساده، مانند تدوین راهنمای عمل برای مدیران، به مفاهیم پیچیده و انتزاعی سوق یافته است و بهتبع آن، ابزارهای آن نیز در حوزه تدوین و همچنین اجرا متنوعتر شده است. هدف این پژوهش، ارائه چارچوبی جامع برای ابزارهای حوزه اجرای استراتژی میباشد. بدین منظور با روش کیفی و بررسی تحقیقات انجام شده در پایگاههای علمی و استفاده از روش مرور نظاممند در این حوزه، 78 مقاله شناسایی و پس از غربالگری، 43 مقاله انتخاب و در تدوین مطالعه، مورد استفاده قرار گرفتند. درنهایت با توجه به ادبیات این حوزه، 58 ابزار شناسایی شده حوزه اجرای استراتژی، در قالب چارچوبی جامع و یکپارچه مبتنی بر مدل 3 بخشی (محتوا، زمینه، فرآیند)، مشخص گردیدند. ابزارهای بخش محتوایی اجرای استراتژی در 3 حوزه مدیریت مسائل (بعد عقلانی و حقیقی)، مدیریت ادراکات و باورها (بعد هنجاری و فرهنگی) و همچنین مدیریت قدرت و سیاست (بعد میان فردی و رفتاری)؛ ابزارهای بخش زمینهای اجرای استراتژی در 3 حوزه مبتنی بر درون، مبتنی بر بیرون و همچنین تناسب شرایط داخلی سازمان و محیط خارجی؛ و درنهایت ابزارهای بخش فرآیندی اجرای استراتژی نیز در 2 حوزه فرآیندهای سیستمی دائمی و همچنین فرآیندهای پروژهای موقتی مطرح شدند.
In the recent decades, management tools have become an integral part of managers' lives. Meanwhile, the evolution of strategic management field has proven a shift from simple concepts, such as formulation of practical guidelines for managers, toward complex and abstract concepts, which has in turn increased the variety of tools in formulation and implementation fields of strategy. The purpose of this research is to provide a comprehensive framework for strategy implementation tools. 78 articles were selected using qualitative research method, researches review in scientific databases, and systematic review method and 43 articles were selected using screening. Finally 58 tools of strategy implementation drawn from literature review were specified as a comprehensive and integrated framework in the form of a three dimensional model (content, context, process). Content tools for strategy implementation are introduced in three areas of problem management (rational and real dimension), perceptions and beliefs management (normative and cultural dimension), and power and politics management (interpersonal and behavioral dimension). Context tools for strategy implementation are provided in three areas of internal and external focused view and the relationship between the organization's internal and external environment. Finally, process tools for strategy implementation are introduced in two areas of permanent systematic processes and temporary project processes.
ملخص الجهاز:
البته هر چند کارت امتيازي متوازن ، يکي از مهم ترين ابزارهاي حوزه اجراي استراتژي است ، اما به استناد پژوهش هاي اخير، ابزارهاي اجرا در حال رشد هستند و به تازگي مورد توجه بيشتري قرار گرفته اند (ويورينن ٤و ديگران ،٥٨٨:٢٠١٨).
رويکرد فرآيندي: اجراي استراتژي به عنوان زنجيره اي از مراحل متوالي به دقت برنامه ريزي شده است که در آن ، برنامه ها به وظايف عملياتي تبديل ميشوند و مراقبت ميشود که اين وظايف عملياتي به شيوه اي اجرا شوند که اهداف کميِ تعيين شده برنامه ها تحقق يابند (نوبل ،٢٢:١٩٩٩) و يا (هادکينسون ٢و ديگران ، ٤٨٥:٢٠٠٦)، اجراي استراتژي را فرآيند تکراري عملياتي کردن استراتژيها، سياست ها، برنامه ها و طرح هاي اجرايي ميداند که به شرکت ها اجازه ميدهد از منابعشان براي بهره برداري از فرصت ها در محيط رقابتي استفاده کنند.
Brache, (1992) "Process improvement and management: A tool for strategy implementation", Planning Review, Vol. 20, No 5, 24-26 Alexander, L.
Hourani, Maher, (2017), Conceptual Frameworks for Strategy Implementation: A Literature Review, Journal of Management Research, Vol 9, No 3, 12-30 Jarratt, D.
(2008), A proposed framework for strategy implementation in the Indian context, Journal of Management Decision, Vol. 22, No. 80, 8122-8148 Kruger, W.
A Framework to Implement Strategies in Organizations, International Journal of Contemporary Management, 13(7), pp.
The Character and Significance of Strategy Process Research, Strategic Management Journal, 13(52), pp.