خلاصة:
هر نوآوری که به مسئله اجتماعی در چارچوب نرمها، ارزشها و هنجاریهای بومی با هدف توانمندسازی پاسخ میدهد بهگونهای که تأثیر و نتیجه نهایی آن، کارآمدی و رضایتمندی حاکمیت و جامعه باشد، نوآوری اجتماعی است. مقاله حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکیب، یافتههای مطالعات صورت گرفته در خصوص رابطه و تعامل بین مدیریت دانش و نوآوری اجتماعی را بهصورت نظاممند بررسی کرده و به تحلیل آنها بپردازد. برای این منظور، با مراجعه به اسناد و مدارک معتبر قابلدسترس در سایتهای الکترونیکی «گوگل»، «اسکوپوس» و «تپ سی» در بازه زمانی 2000 الی 2018، از میان انبوه مقالات اولیه، تعداد 25 مقاله مناسب شناسایی شدند. بهمنظور تحلیل مقالات منتخب، مفاهیم تشکیلدهنده، ابعاد و مؤلفههای تأثیرگذار، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در ادامه بهمنظور اعتبارسنجی مفاهیم استخراجشده، از روش پانل دلفی با حضور تعدادی از صاحبنظران و خبرگان استفاده شد. نتایج نشان داد مدیریت دانش و نوآوری اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر یکدیگر دارند. بدین معنا که با ایجاد نوآوری اجتماعی، سازمان از خلق و ایجاد دانش جدید برخوردار خواهد شد و از سوی دیگر، مدیریت دانش میتواند به حل نوآورانه مسائل کمک نماید. بنابراین تمرکز بر ارتقاء مدیریت دانش که از جمله الزامات آن پذیرش مسئولیت اجتماعی سازمانی توسط ذینفعان درون و بیرون سازمانی است میتواند به ارتقاء نوآوری اجتماعی در سازمان منجر شود.
Social innovation is any innovation that responds to the social problem, within the framework of norms, values and local anomalies with the goal of enabling. As a result of social innovation, efficiency and satisfaction with government and society. This paper is trying to use the meta-synthesis methods, findings of studies on the relation and interaction between knowledge management and social innovation as a systematic review and analyze them. For this purpose, the valid documents accessible in electronic sites "Google", "Scopus" and "TEPSIE" in the period from 2000 to 2017 was presented. In the midst of original articles, 25 articles were identified appropriate. In order to analyze the selected papers, concepts, components, influencing components, the content analysis method was used. In order to validate the concepts extracted, the method of Delphi panel was attended by a number of scholars and experts. The results showed a significant positive effect on knowledge management and social innovation each other. So focus on improving knowledge management, internal and external stakeholders, could lead to the promotion of social innovation in organizations. Moreover, by creating social innovation, organizations will benefit from the creation of new knowledge
ملخص الجهاز:
شکل شماره ٤: نگاشت چرخه مديريت دانش بر فرآيند نوآوري اجتماعي (مول يانينگ سيه و همکاران ، ٢٠١٦) در توصيه هاي کليدي به سازمان ها براي آنکه نوآوري اجتماعي در فرهنگ سازماني آن هـا نهادينـه شـود به گونه اي که مهارت کارکنان در اين خصوص افزايش يابد، همکاري جدي با ذينفعاني که مهـارت و دانـش بيشتر و وسيع تري دارند، اشاره شده است (برنامه رهبري WBCSD ،٢٠١٦).
-٩Perkmann & Salter (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره ٥ : نمايش مفهومي ارتباط مديريت دانش راهبردي و نوآوري اجتماعي (جالي و همکاران ، ٢٠١٦) روش شناسي تحقيق نوع تحقيق حاضر بر اساس هدف ، توسعه اي کاربردي، بر اسـاس ماهيـت داده هـا، کيفـي و بـر اسـاس روش هاي جمع آوري داده ها و اطلاعات ، اسنادي اسـت .
Jali, Muhamad Nizam, Zakaria Abas, Ariffin Ahmad Shabudin, and Baluch Nazim (2016), Social Innovation and Strategic Knowledge Management Processes:A Critical Conceptual Overview, Knowledge Management International Conference (KMICe) 2016, 29 – 30 August 2016, Chiang Mai, Thailand, http://www.
Organization Science, 20(3), 635-652 Norman Will, Russell Catherine, Clarke Karen and Mackin Declan(3112 ),” Growing Social Innovation in Northern IRELAND”, The Young Foundation, RSM McClure Watters and the Building Change Trust Report, 2013 Odierno, Raymond, Morrow, Joyce E (2012), Knowledge Management Operations, Field Manual, NO.
International Journal of Social Entrepreneurship and Innovation, 3(6), 484-511.
Innovation: The European Journal of Social Science Research, 1-13.