خلاصة:
موفقیت سازمانها در محیط پیچیده امروز نیازمند کسب مزیت رقابتی مبتنی بر دانش است. مزیتهای مبتنی بر قابلیتهای درون سازمانی به نحوی اثربخش موقعیت رقابتی یک شرکت را تعیین میکنند. یکی از چالشهای فراروی رهبران شرکتهای دانش بنیان، افزایش بهرهوری از طریق تسهیم دانش است. رهبران دانشمحور در این شرکتها ﺑﺎ ﺗﺸﻮﻳﻖ خلاقیت و نوآوری و ایجاد اﻋﺘﻤﺎد در میان کارکنان فرهنگ سازمانی مناسبی را برای تسهیم دانش به منظور تطبیق با سرعت تحولات محیطی و تحقق اهداف سازمانی خلق میکنند. پژوهش حاضر درصدد بررسی نقش تعدیل کننده فرهنگ دانشبنیان در رابطهی بین رهبری دانشمحور و تسهیم دانش است. نمونه آماری این تحقیق شامل 120 مدیر در 30 شرکت دانشبنیان میباشد. تحلیل آماری دادهها و آزمون فرضیات با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شدند. یافتههای پژوهش نشان دادند سبک رهبری دانشمحور بر تسهیم دانش در شرکتهای دانشبنیان مورد مطالعه تاثیر معناداری ندارد. یافتهها همچنین نشان میدهند فرهنگ دانشبنیان رابطهی رهبری دانشمحور و تسهیم دانش در این شرکتها را تعدیل میکند. بر این اساس، فرآیندهای مدیریت دانش از طریق فرهنگ سازمانی دانشبنیان تسهیل شده اند و مدیران شرکتهای مورد مطالعه از این نوع فرهنگ به منظور بهبود تسهیم دانش سود میبرند. بنابراین، حمایت رهبران شرکتهای دانش بنیان از ایجاد و حفظ فرهنگ مثبت و موثر در تسهیم دانش مورد تاکید است. در بخش پایانی، پیشنهادهایی جهت استفاده محققان آتی و مدیران شرکتها به منظور ارتقاء رفتارهای رهبری دانش محور، قابلیت فرهنگ دانش بنیان و تسهیم دانش بیشتر ارایه شده است.
The success of organizations in a complex and changing environment requires knowledge-based competitive advantage. Research has shown that the benefits based on the internal capabilities of the organization more effectively determine the competitive position. By encouraging creativity and innovation and building trust among employees, Knowledge-oriented leaders create appropriate organizational culture to share knowledge in order to adapt rapidly to environmental change and to achieve organizational goals. The present study seeks to test the moderating role of knowledge-intensive culture in the relationship between knowledge-oriented leadership and knowledge sharing. Managers of knowledge-based companies established into Shahid Beheshti University and University of Tehran, answered the relevant questionnaire. After the statistical analysis of the data which were done using structural equation modeling (SEM), the findings of the study showed that knowledge-oriented leadership style did not affect knowledge sharing in the study population, while knowledge-intensive culture moderated the relationship between knowledge-oriented leadership and knowledge sharing. It should be noted that this article has theoretical and practical implications for researchers and executives.
ملخص الجهاز:
با توجه به اينکه سرعت بالاي تغيير و تحول در عرصه دانش و فناوري باعث افزايش تعداد و تنوع محصولات و فناوريهاي کسب وکارهاي دانش بنيان ميشود و در عين حال ، اين محصولات به سرعت منسوخ شده و از عرصه رقابت خارج ميشوند، در نتيجه مداومت شرکت هاي دانش بنيان در زمينه خلق و تسهيم دانش در فرآيند توسعه محصولات و فناوريهاي جديد [١٠] و همچنين توجه به توانمندسازهايي مانند رهبري دانش محور و فرهنگ سازماني دانش بنيان ، ضروري و اجتناب ناپذير است .
بنايراين ، هدف اصلي پژوهش در درجه اول کمک به پر کردن اين شکاف پژوهش در ادبيات از طريق بررسي نقش تعديل گر فرهنگ دانش بنيان در رابطه بين رهبري دانش محور و تسهيم دانش در شرکت هاي دانش بنيان است .
دوم اين که پژوهش حاضر به مديران ارشد اجرايي شرکت هاي دانش بنيان کمک خواهد کرد تا وضعيت موجود سبک رهبري دانش محور، تسهيم دانش و فرهنگ دانش بنبان را در شرکت هايشان را ارزيابي و تحليل کرده و به منظور بهبود آن ها اقدامات سازماني لازم را انجام دهند.
يافته هاي پژوهش نشان داد که در اين شرکت ها مديران با سبک رهبري دانش محور و با ايجاد و تقويت فرهنگ سازماني دانش بنيان نقش مؤثري در کسب و تبادل دانش ايفاء ميکنند.
بررسي نتايج پژوهش درباره متغير وابسته «تسهيم دانش » و وضعيت موجود آن در اين شرکت ها تحت تأثير فرهنگ سازماني و سبک رهبري دانش محور نشان ميدهد که مديران شرکت هاي مورد مطالعه بايد اقدامات بهبود جهت افزايش تسهيم دانش در ميان کارکنان را برنامه ريزي و اجرا کنند.
How effective leadership of knowledge management impacts organizational performance.