خلاصة:
ارزیابی شناختی یکی از مهمترین مباحث علوم شناختی است. در بیشتر الگوهای ارزیابی توانمندی شناختی ،مؤلفههای شناختی در ارزیابی اعضای هیات علمی نقش اساسی دارند نادیده گرفتهشده است.این پژوهش باهدف طراحی الگوی بومی ارزیابی توانمندی شناختی اعضای هیات علمی در دانشگاههای استان تهران بودند. روش تحقیق ترکیبی ازنوع اکتشافی است. روش پژوهش در مرحله کیفی، مطالعه موردی کیفی و مشارکتکنندگان بالقوه شامل اعضای هیات علمی بودند.رویکرد نمونهگیری، هدفمند است. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. و تحلیل مضمون در این بخش، مضمون ارزیابی توانمندی شناختی شامل11مقوله شناختی(تصمیمگیری، تنظیم شناختی هیجانی، کنترل بازداری شناختی، شناخت اجتماعی، خلاقیت شناختی،توجه، حل مسئله، فراشناخت، مهارت کلامی، انعطافپذیری شناختی، حافظه کاری) درباره ارزیابی توانمندی شناختی کشف نمود. در بخش کمی روش تحقیق توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری در بخش کمی شامل اعضای هیات علمی دانشگاههای تهران(ملی و آزاد) بودند که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای 350نفر انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس شبکه مضامین بخش کیفی بود. تحلیل بخش کمی با تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین اعتبار الگو انجام شد. نتایج بخش کمی با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی نشان داد که ارزیابی توانمندی شناختی اعضای هیات علمی دارای روایی سازه است.
Cognitive assessment is one of the most important topics in cognitive science. In most cognitive competency assessment models, cognitive components play an essential role in evaluating faculty members. This study aimed to design a local model for cognitive faculty assessment in faculty at Tehran province universities. The research method is a combination of exploratory types. The qualitative research method included qualitative case study and potential participants including faculty members. The sampling approach is targeted. Data collection continued until theoretical saturation. The research tool is a semi-structured interview. And content analysis in this section, cognitive competency assessment topics including 11 cognitive categories (decision making, emotional cognitive regulation, cognitive inhibition control, social cognition, cognitive creativity, attention, problem solving, metacognition, verbal skills, cognitive flexibility, working memory) on cognitive ability assessment Discovered. In the quantitative part, the research method was descriptive-survey and the statistical population in the quantitative part included faculty members of Tehran universities (national and free) who were selected using cluster sampling of 350 people. The instrument used in the quantitative section was the researcher-made questionnaire based on the network of themes of the qualitative section. Quantitative part analysis was performed by confirmatory factor analysis to determine the validity of the model. The results of the quantitative section using factor analysis technique showed that the assessment of the cognitive ability of faculty members has a structural validity.
ملخص الجهاز:
ميزان تأثير و معناداري روابط بين مؤلفه ها در مدل ارزيابي توانمندي شناختي رديف , روابط بين متغيرها , ضريب تأثير , مقدار معناداري , تائيد/ رد رابطه 1, تصميم گيري --> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,62, 8,96, تائيد 2, تنظيم شناختي هيجاني--> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,84, 19,52, تائيد 3, کنترل بازداري شناختي--> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,67, 12,17, تائيد 4, شناخت اجتماعي--> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,71, 17,68, تائيد 5, خلاقيت شناختي--> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,73, 16,31, تائيد 6, توجه --> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,88, 23,80, تائيد 7, حل مسئله --> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,56, 13,20, تائيد 8, فراشناخت --> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,82, 20,4, تائيد 9, مهارت کلامي--> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,71, 14,23, تائيد 10, انعطاف پذيري شناختي--> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,67, 18,56, تائيد 11, حافظه کاري--> ارزيابي توانمندي شناختي , 0,64, 9,56, تائيد رتبه بندي عوامل شناساييشده کارکردهاي شناختي موردنياز براي رشد حرفه اي اعضاي هيئت علمي در دانشگاه هاي استان تهران چگونه است ؟ جهت اولويت بندي و رتبه بندي مؤلفه ها از آزمون فريدمن استفاده مي شود.
عدم وجود مطالعه و پژوهش مشابه در 1 House, Shane, & Herold, 2 Bono 3 Arvey, Rotundo, Johnson, Zhang & McGue 4 Krueger 5 Morgeson, Campion, Dipboye, Hollenbeck, Murphy & Schmitt 6 Lord & Maher 7 Peterson زمينه ارزيابي توانمندي شناختي اعضاي هيات علمي در داخل و خارج امکان مقايسه نتايج تحقيق را با محدوديت مواجه نموده است .