خلاصة:
هدف از مقالۀ حاضر ارزشیابی عملکرد یاددهی - یادگیری اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم انتظامی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعۀ آن، آماری اعضای هیئتعلمی در سال تحصیلی 97-96 بودهاند که براساس جدول مورگان، 100 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته براساس مدل آشور بود. یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد اعضای هیئتعلمی درکل در حد خوب ارزیابی شده است و در ابعاد پنجگانه نیز شاخصهای زیر را بیشتر مدنظر داشتهاند: «اهمیت دادن به علائق و انتظارات دانشجویان، تبیین طرح درس بهطور شفاف برای دانشجویان،گوش دادن به نظرات دانشجویان با روی باز و سعهصدر، ارزشیابی متناسب با اهداف آموزشی و روش تدریس». همچنین اعضای هیئتعلمی در شاخصهای زیر کمترین امتیاز را کسب کردهاند: صدا کردن دانشجویان در کلاس با نام و حتی با اسم کوچک، تهیه محتوای آموزشی متناسب با اهداف مندرج در سرفصل دروس، استفاده از فضای مجازی و شبکههای مجازی برای ارتباط با دانشجویان، مشارکت دانشجویان در تدریس از طریق روش حل مسئله و ایفای نقش و نترسیدن دانشجویان از امتحان پایانترم بهدلیل تحقق اهداف مورد انتظار در طول ترم.
The purpose of this article was to evaluate the teaching-learning performance of the faculty members of the Police University. This research was applied in terms of purpose and descriptive-survey method. Statistical population included faculty members in the academic year 2017-2018, where based on Morgan's table, 100 people were selected as the sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on the ASSURE model. Findings showed that the performance of faculty members in general was evaluated as good and the following indicators were considered more in the five dimensions: "Paying attention to students' interests and expectations, explaining the lesson plan clearly to students, using new participatory skills methods such as problem solving and role playing, listening to students' opinions with an open mentality, evaluation in accordance with educational goals and teaching methods." Faculty members also scored the lowest in the following indicators: calling students in class by name and even by first name, providing educational content tailored to the objectives of the course, using cyberspace and virtual networks to communicate with students, students' participation in teaching through problem-solving methods and role playing as well as removing students' fear of the final exam due to the realization of the expected goals during the semester.
ملخص الجهاز:
questionnaire based on the ASSURE modelFindings showed that the performance of faculty پژوهش نشان داد که عملکرد اعضاي هيئت علمي درکل در حد members in general was evaluated as good and theخوب ارزيابي شده است و در ابعاد پنج گانه نيز شاخص هاي زير following indicators were considered more in thefive dimensions: "Paying attention to students' را بيشتر مدنظر داشته اند: «اهميت دادن به علائق و انتظارات interests and expectations, explaining the lessonدانشجويان ، تبيين طرح درس به طور شفاف براي plan clearly to students, using new participatoryskills methods such as problem solving and role دانشجويان ،گوش دادن به نظرات دانشجويان با روي باز و playing, listening to students' opinions with anسعه صدر، ارزشيابي متناسب با اهداف آموزشي و روش تدريس ».
از طرفي با توجه به مثبت بودن کران هاي پايين و بالاي اطمينان ، عملکرد اعضاي هيئت علمي در مؤلفه موردنظر بيش از متوسط و با توجه به مقدار ميانگين يعني ٣/٩٨ از ٥ يا ١٥,٩٢ از ٢٠، در سطح زياد برآورد ميگردد؛ بنابراين با اطمينان ٩٥ درصد، در پاسخ به سؤال دوم تحقيق ، ميزان بيان اهداف آموزشي و طرح درس توسط اعضاي هيئت علمي در سطح زياد برآورد ميشود.
از طرفي با توجه به مثبت بودن کران هاي پايين و بالاي اطمينان ، عملکرد اعضاي هيئت علمي در اين مؤلفه بيش از متوسط و با توجه به مقدار ميانگين يعني ٣/٧١ از ٥ يا ١٤,٨٤ از ٢٠، در سطح زياد برآورد ميگردد؛ بنابراين با اطمينان ٩٥ درصد، در پاسخ به سؤال سوم تحقيق ، ميزان انتخاب و به کارگيري روش ها و رسانه هاي آموزشي توسط اعضاي هيئت علمي در سطح زياد برآورد ميشود.