خلاصة:
مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ اثر تحریک الکتریکی مستقیم مغز از قشر بینایی و حرکتی بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال انجام گرفت. در این مطالعۀ نیمهتجربی با طرح تحقیق اندازهگیری تکراری، 45 دانشجوی دختر مبتدی در پرتاب آزاد بسکتبال بهصورت هدفمند انتخاب شدند، و بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفری تمرینات تحریک الکتریکی مغز از قشر حرکتی، تحریک الکتریکی مغز از قشر بینایی و تحریک ساختگی قرار گرفتند. شرکتکنندگان در پیشآزمون به اجرای 15 پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. مرحلۀ مداخله در شش روز متوالی انجام گرفت که در هر روز ابتدا تحریک الکتریکی مغز از قشر حرکتی (آندC3 وکاتدFp2)، قشر بینایی (آندOz وکاتدCz) و تحریک ساختگی انجام میگرفت و سپس شرکتکنندگان به اجرای 15 پرتاب آزاد بسکتبال میپرداختند. در آخرین جلسه پسآزمون اجرا شد. یک هفته و 21 روز بعد از مرحلۀ پسآزمون، بهترتیب مرحلۀ یادداری کوتاهمدت و بلندمدت انجام گرفت. دادهها به روش تحلیل واریانس مرکب تحلیل شد. نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی مغز از قشر حرکتی ( 16/908=η=0/ 547=،sig=0/001،F) و قشر بینایی ( 0/346=η=7/410،sig=0/001،F)موجب بهبود پرتاب آزاد بسکتبال شد. دیگر نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی مغز از قشر حرکتی در مقایسه با قشر بینایی موجب بهبود بهتر پرتاب آزاد بسکتبال شد (05/ 0 > p ). بهطور کلی نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که تحریک الکتریکی مستقیم جمجمهای از قشر حرکتی در موارد مقتضیات زمانی میتواند بهعنوان روش تمرینی جدید در کنار تمرین بدنی در بهبود بهتر مهارت پرتاب آزاد بسکتبال موثر باشد.
The purpose of the current study was to examine the comparison of effects of the transcranial direct current stimulation (tDCS) of vision and motor cortex on learning of basketball free throw. In semi-experimental study with repeated measure design, 45 novice female students in free throw (Earn score below 59 on Proficiency Level Test) an age range 18 to 30 years old and with normal eye and right hand accessibly selected and randomly located in three tDCS on vision cortex, tDCS on motor cortex and artificial stimulation groups. In pre test phase, participants 15 trial free throw. Intervention phase done in 6 consecutive days that each day electrical stimulation of the brain was performed the motor cortex (C3 anode & Fp2 anode), the visual cortex (Oz anode & Cz cathode) and artificial stimulation, and then participants performed 15 free throws. In last session post test phase executed. One week and 21 days after post test phase respectively executed short and long term retention phase. Data analyzed with ANOVA with repeated measure statistical method. The result indicated that tDCS on motor cortex (F= 16.90, sig =0.0001, η2 =0,547) and vision cortex (F= 7.41, sig =0.0001, η2 =0,346) significantly improved basketball free throw. Other results indicated that tDCS on motor cortex than tDCS on vision cortex cause improvement basketball free throw (p < 0.05). Overall, the results of the current study indicated that tDCS on motor cortex can be effective as a new training method in addition to physical training to improve free throw skills.
ملخص الجهاز:
به طور کلي نتايج مطالعۀ حاضر نشان داد که تحريک الکتريکي مستقيم جمجمه اي از قشر حرکتي در موارد مقتضيات زماني مي تواند به عنوان روش تمريني جديد در کنار تمرين بدني در بهبود بهتر مهارت پرتاب آزاد بسکتبال مؤثر باشد.
Transcranial Direct Current Stimulation حرکتي درگير باشد، نتايج اين مطالعه از يک کمک شناختي پشتيباني مي کند که ممکن است در مراحل اوليۀ يادگيري نقش داشته باشد.
بنابراين با توجه به مفهوم اصلي به دست آمده از تمرينات tDCS و با توجه به اينکه در شيوه هاي آموزشي رايج ، تحريکات نقاط مختلف مغز به شدت ناديده گرفته مي شود؛ و با توجه به اينکه ماندگاري آموزش tDCS به طور کامل در مطالعات تجربي تأييد نشده است ، مطالعۀ حاضر با هدف مقايسۀ اثر تحريک الکتريکي مستقيم مغز از قشر بينايي و حرکتي بر يادگيري مهارت پرتاب آزاد بسکتبال انجام گرفت .
ديگر نتايج نشان داد که بين عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال در مرحلۀ يادداري کوتاه مدت در اثر تمرينات واقعي تحريک الکتريکي مغز روي قشر حرکتي ، بينايي و تمرينات ساختگي تفاوت معناداري وجود دارد (٠/٠١٢ =P).
علاوه بر اين ديگر نتايج نشان داد که بين عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال در مرحلۀ يادداري بلندمدت در اثر تمرينات واقعي تحريک الکتريکي مغز روي قشر حرکتي ، بينايي و تمرينات ساختگي تفاوت معناداري وجود دارد (٠/٠٢٥ =P).
ديگر نتايج تحقيق حاضر نشان داد که تحريک الکتريکي مستقيم مغز چه از قشر بينايي و چه از قشر حرکتي موجب بهبود يادداري کوتاه مدت و بلندمدت پرتاب آزاد بسکتبال شد.