خلاصة:
تمرکز یا توانایی تمرکز بر روی تکلیف در دست درحالیکه حواسپرتیها نادیده گرفته شوند، عامل حیاتی برای عملکرد موفق در ورزش است. هدف اصلی این تحقیق، مطالعۀ اثر تمرینات نوروفیدبک و ذهنآگاهی بر عملکرد پیوستۀ دیداری ورزشکاران جوان بود. بدینمنظور، تعداد 45 ورزشکار رشتۀ فوتبال 16 تا 20 سالۀ حاضر در لیگهای کشوری در سال 1396 در سه گروه مداخلۀ تمرینات نوروفیدبک پروتکل آلفا/تتا، مداخلۀ تمرینات ذهنآگاهی و کنترل قرار گرفتند. ورزشکاران گروه نوروفیدبک، 12 جلسۀ (6 هفته 2 جلسهای) 30 دقیقهای تمرین نوروفیدبک با پروتکل کاهش موج آلفا و افزایش موج تتا و گروه ذهنآگاهی، 12 جلسۀ (6 هفتۀ 2 جلسهای) 30 دقیقهای تمرینات ذهنآگاهی برای ورزشکاران را دریافت کردند. قبل و بعد از مداخلۀ آزمون از عملکرد پیوستۀ دیداری استفاده شد. در گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نگرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس مختلط و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر که در سطح معناداری 05/ 0 انجام گرفت، بیانگر بهبودی معنادار در همۀ ابعاد آزمون عملکرد پیوستۀ دیداری (خطای حذف، خطای ارائه و زمان واکنش) در گروه نوروفیدبک و ذهنآگاهی نسبت به گروه کنترل بود. همچنین نتایج بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه نوروفیدبک و ذهنآگاهی در ابعاد آزمون عملکرد پیوستۀ دیداری وجود ندارد. نتایج این تحقیق حاکی از کارایی تمرینات نوروفیدبک آلفا/تتا و تمرینات ذهنآگاهی بهعنوان تمرینات بهبود عملکرد پیوستۀ دیداری در مقایسه با گروه کنترل در ورزشکاران جوان است.
Concentration, or ability to focus on the task at hand while ignoring distractions, is a vital determinant of successful performance in sport. The main aim of this study was to examine the effects of Neurofeedback and Mindfulness Meditation interventions for Visual Continuous Performance Test in athletes. For this purpose, 45 young soccer players from the age range of 16 to 20 years old who were attended in the National football League of Iran were assigned to three groups (Alpha/Theta Neurofeedback, Mindfulness, and control). Athletes in Neurofeedback group received 12 sessions of Neurofeedback training and every session was 30 minutes, in Mindfulness group received 12 sessions of Mindfulness Meditation for sport and every session was 30 minutes. The Control group did not receive any intervention. Before and after interventions Visual Continuous Performance Test was used to collect data. The results of Mixed ANOVA and Repeated Measures ANOVA at significant level 0.05 showed Neurofeedback training and Mindfulness Meditation training significantly affected on all dimensions of Visual Continuous Performance Test (Omission, Commission, and Reaction Time) compared to the control group. Also, the results indicate that there is no significant difference between the two groups of neurofeedback and Mindfulness in the dimensions of the continuous visual performance test. The results of this study indicate the effectiveness of alpha/theta neurofeedback training and Mindfulness training as continuous visual performance improvement exercises compared with control group of young athletes.
ملخص الجهاز:
نتايج حاصل از تحليل واريانس مختلط و تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر که در سطح معناداري ٠/٠٥ انجام گرفت ، بيانگر بهبودي معنادار در همۀ ابعاد آزمون عملکرد پيوستۀ ديداري (خطاي حذف ، خطاي ارائه و زمان واکنش ) در گروه نوروفيدبک و ذهن آگاهي نسبت به گروه کنترل بود.
نتايج اين تحقيق حاکي از کارايي تمرينات نوروفيدبک آلفا/تتا و تمرينات ذهن آگاهي به عنوان تمرينات بهبود عملکرد پيوستۀ ديداري در مقايسه با گروه کنترل در ورزشکاران جوان است .
همچنين نتايج بيانگر آن است که تفاوت معناداري بين دو گروه نوروفيدبک و ذهن آگاهي در ابعاد آزمون عملکرد پيوستۀ ديداري (خطاي حذف ، خطاي ارائه و زمان واکنش ) وجود ندارد.
در اين پژوهش که همراه با گروه کنترل بود، ١٢ جلسه تمرين نوروفيدبک آلفا/تتا بررسي شد و نتايج بيانگر تأثير معنادار تمرينات نوروفيدبک بر کاهش اضطراب و افزايش عملکرد فوتباليست هاي جوان بود.
در اين پژوهش که همراه با گروه کنترل بود، ١٢ جلسه تمرين نوروفيدبک آلفا/تتا بررسي شد و نتايج بيانگر تأثير معنادار تمرينات نوروفيدبک بر کاهش اضطراب و افزايش عملکرد فوتباليست هاي جوان بود.
The main aim of this study was to examine the effects of Neurofeedback and Mindfulness Meditation interventions for Visual Continuous Performance Test in athletes.
The results of this study indicate the effectiveness of alpha/theta neurofeedback training and Mindfulness training as continuous visual performance improvement exercises compared with control group of young athletes.