خلاصة:
اقتضائات، غایات و مسائل توسعه در نظامهای سیاسی و اقتصادی بایستی بر پایهی بنیانهای ارزشی، اعتقادی، ایدئولوژی و فرهنگ خاص هر ملتی استوار گردد. اقتصاد مقاومتی، سازهای برآمده از مبانی ارزشی است که منجر به شکلگیری گفتمان نوینی در ادبیات سیاستگذاران اقتصادی شده و به یکی از ارکان اصلی سیاستگذاری توسعۀ اقتصادی-اجتماعی کشورمان تبدیل گشته است. یکی از جنبههای مقوّم اقتصاد مقاومتی، توسعهی کارآفرینی و ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت کسبوکارها است. از آنجا که توسعهی کارآفرینی و کسبوکار یکی از مولفههای اصلی عرصهی اقتصاد مقاومتی است؛ مقالهی حاضر، ناظر به شناسایی مولفههای توسعهی کارآفرینی در چارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی است. این پژوهش با روش فراترکیب در هفت گام انجام شده و در آن از مطالعات کتابخانهای و تحلیل کیفی پژوهشهای پیشین برای گردآوری دادهها استفاده شده و تلاش شده است تا راهکارهای ایجاد کسبوکار و توسعهی کارآفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی ارائه گردد. حاصل تحقیق الگویی مشتمل بر پنج بُعد «توسعهی هنجارهای فرهنگی-اجتماعی کارآفرینی ارزشمدار»، «بهبود فضای راهاندازی کسبوکار»، «حمایتهای مالی برای راهاندازی کسبوکار»، «حمایتهای قانونی برای راهاندازی کسبوکار» و «توانمندسازی کارآفرینان نوآور در ایجاد و تجاری سازی دانش» است. متناسب با هریک از ابعاد شناسایی شده، راهکارهایی برای توسعهی کارآفرینی در چارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.
Situations, goals, and developmental issues in political and economic sys tems shouldbe based on the foundations of the values, beliefs, ideologies and culture of every nation.Resis tance Economics is a cons truct based on axiological foundations that has led to theformation of a new discourse in our country and has become one of the main pillars ofour country’s socioeconomic development policy. One of the aspects of resilient economyis the development of entrepreneurship and creating the right conditions for businessdevelopment. Since entrepreneurship and business development are one of the maincomponents of the field of Resis tance Economics, the present paper seeks to identify themos t important dimensions and components for the development of entrepreneurshipwithin the framework of resis tance-oriented economy discourse. In the present s tudy,carried out in a seven-s tep approach through of Meta–Synthesis method, efforts havebeen made to develop business s trategies and develop entrepreneurship under the conditionsof resilient economy. The result of the research is a model consis ting of six sections:"Development of social-cultural norms of value-added entrepreneurship", "Improving thebusiness environment", "Improving entrepreneurial attitudes and business inclination","Financial support to entrepreneurs"," Legal support to facilitate business s tart-ups" and"Empowering innovative entrepreneurs to build and commercialize knowledge". Also,solutions tailored to each of the identified dimensions for the development of entrepreneurshipin the context of the discourse of resis tance-oriented economy were presented.
ملخص الجهاز:
اين پژوهش با روش فراترکيب در هفت گام انجام شده و در آن از مطالعات کتابخانه اي و تحليل کيفي پژوهش هاي پيشين براي گردآوري داده ها اســتفاده شده و تلاش شده اســت تا راهکارهاي ايجاد کسب وکار و توسعه ي کارآفريني در شــرايط اقتصاد مقاومتــي ارائه گردد.
٢- اهداف و پرسش هاي تحقيق با توجه به اهميت توســعه ي کارآفريني به عنوان يکي از مهمترين مفاهيم مطرح شده در صورت و ســيرت گفتمان اقتصاد مقاومتي ، هدف ايــن پژوهش ، ارائه ي راهکارهاي ايجاد کســب وکار و توسعه ي کارآفريني در شرايط اقتصاد مقاومتي است .
)٢٠٠٤,Napier ;٢٠٠٥,OECD ;٢٠٠٤ ,OECD( ١٢ اکس و تحول خط مشي تقويت فرهنگ ، ارزش ها و هنجارها ويرچيل کارآفريني و تبيين نقش عوامل برونزا و کنترل آن (٢٠١٠) راهکارهاي بهبود ديدگاه هاي مربوط به خارجي ها و جامعه توسعه ي تحول و دگرگوني در بازار و افزايش سطح آزادي اقتصادي کارآفريني ارتقاي صادرات و تجارت بين المللي و جايگزين سازي واردات با توليدات داخل بهبود وضعيت بنيان هاي اقتصادي شامل اقتصاد کلان ، زيرساخت ها (حمل و نقل ، ارتباطات ، انرژي ، نظام کارآيي زمين ) و توسعه ي بازارهاي مالي تقويت شبکه ها و خوشه هاي صنعتي ، آموزش ، محيط کسب وکار و قانون گذاري ، توسعه ي نهادها و کاهش هزينه تشخيص و بهره برداري از فرصت ها )٢٠١٠ ,Acs and Virgill(.