خلاصة:
احساس پشیمانی یک عنصر کلیدی در رفتار آتی مصرف کننده و یکی از مجموعه احساسات منفی است
که بعد از خرید تجربه می شود. در دنیای کنونی، توسعه تکنولوژی و آسانی دسترسی به اطلاعات
دربارهی گزینه های انتخاب نشدهی خرید باعث می شود احتمال پشیمانی افزایش یابد. به طورکلی عوامل
گوناگونی در بروز پشیمانی پس از خرید موثرند که موجب افزایش یا کاهش شدت احساس منفی
پشیمانی می گردند. در این تحقیق بر اساس رویکرد روایت پژوهی، ده مصاحبه با زنان جوان انجام شد.
با استفاده از تحلیل مضمون مشخص شد که مجموعا هشت عامل در قالب دو دسته: ویژگی های
مصرف کننده و ویژگی های گزینه منتخب بر تشدید پشیمانی پس از خرید موثر است: سهولت مقایسه
ظاهری و فنی گزینه ها، پذیرش مسئولیت، اعتبار برند و سطح قیمت محصول، بیشینه گرایی نتایج تصمیم،
توجیه تصمیم، مقایسه اجتماعی، تنوع و افق زمانی جایگزین های آتی، درگیری مستمر فرد با گزینه
منتخب.
Regret is a key element of future customer behaviors & Post-Purchase Regret is one of the negative emotions after the purchase. The development of technology and the ease of access to information about not selected purchase options have raised the possibility of regret. Generally, there are various factors in the post-purchase regret that increase or decrease the intensity of this negative feeling. .In this research , based on Narrative research methodology, interviews was conducted with 10 young women. thematic analysis revealed factors intensify post –purchase regret in 9 categories: ease of Physical and technical comparison options, acceptance of responsibility, brand credibility and product price level, decision maximization versus satisfaction, decision justification, social comparison, diversity and time horizons of future options, and ultimately enduring involvement with the chosen option.
ملخص الجهاز:
کارشناسي ارشد، دانشکده مديريت و حسابداري ، دانشگاه شهيدبهشتي ، تهران ، ايران تاريخ ارسال : ٠٥/ ١١ / ١٣٩٨ تاريخ پذيرش : ١٩ / ٠٥ / ١٣٩٩ چکيده احساس پشيماني يک عنصر کليدي در رفتار آتي مصرف کننده و يکي از مجموعه احساسات منفي است که بعد از خريد تجربه ميشود.
با استفاده از تحليل مضمون مشخص شد که مجموعا هشت عامل در قالب دو دسته : ويژگيهاي مصرف کننده و ويژگيهاي گزينه منتخب بر تشديد پشيماني پس از خريد مؤثر است : سهولت مقايسه ظاهري و فني گزينه ها، پذيرش مسئوليت ، اعتبار برند و سطح قيمت محصول ، بيشينه گرايي نتايج تصميم ، توجيه تصميم ، مقايسه اجتماعي ، تنوع و افق زماني جايگزين هاي آتي ، درگيري مستمر فرد با گزينه منتخب .
باوجوداينکه در دنياي واقعي مصرف کننده معمولا در پي گزينه هاي رضايت بخش است نه بهينه ، باز هم به دليل تنوع برندها، مدل ها، رنگ ، و ساير ابعاد گوشي هاي تلفن همراه در کنار دسترسي راحت مشتري به اين اطلاعات احتمال پشيماني پس از خريد بالاست .
بنابراين پژوهش درصدد است تا با رويکرد روايت پژوهي به شناسايي عوامل مؤثر بر بروز پشيماني پس از خريد در بانوان جوان در مورد محصول گوشي تلفن همراه بپردازد.
]3[ Simonson , Itamar , The Influence of Anticipating Regret and Responsibility on Purchase Decisions , Journal of Consumer Research, Vol. 19, No. 1 ,2017 ,p 105.
]6[ Tsiros , Michael & Mittal , Vikas , Regret: A Model of Its Antecedents and Consequences in Consumer Decision Making , Journal of Consumer Research, Vol. 26, No. 4 ,2000 ,p 403.