خلاصة:
برهان آنسلم یکی از بحثانگیزترین براهین وجودی و خاستگاه سایر براهین وجودی است. از نظر گراهام اُپی، این برهان، میتواند در گروه براهین وجهی، ماینونگی و یا مفهومی قرار گیرد. وی معتقد است که یکی از منابع تفکر آنسلم، در ارائه برهان وجودی، برهان وجودی وجهی ابنسینا است. در این پژوهش برآنیم تا به این پرسش-هاپاسخ دهیم: آیا میتوان برهان صدیقین سینوی را گونهای برهان وجودی دانست؟ و آیا برهان آنسلم، یک استدلال با دو تفسیر متفاوت میباشد، یا وی در پی طراحی دو استدلال جداگانه بوده است؟ هدف از این پژوهش، آن است که با روش توصیفی- تحلیلی به مقایسه برهان آنسلم با برهان صدیقین ابنسیناست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از منظر اُپی، آنسلم در رساله پروسلوگیون، تنها یک برهان بر وجود خدا بنا نهاده است. این برهان، اگرچه در پیشینی بودن، الهام از کتاب مقدس و طی طریق از خدا به خدا به برهان صدیقین شباهت دارد، اما تفاوت ماهوی بین دو استدلال به حدی است که میتوان، از این مشابهتها صرفنظر نمود. برهان وجودی از «نفس مفهوم وجود» آغاز میکند، در حالی که برهان سینوی براساس «نفس حقیقت وجود» پیریزی میشود و این امر سر آغاز تفاوتهای مهمی بین این دو استدلال است.
Anselm's argument is one of the most controversial ontological arguments. According to Oppy،, this argument,, can fall into the category of modal,,meinonigian, or conceptual arguments. He believes that one of the sources of Anselm's thought in presenting the ontological argument is the ontological argument of Ibn Sina. In this study, we seek to answer these questions:Can the argument of Sinian Srddighin proof be considered as a kind of ontological argument? And is Anselm's argument an argument with two different interpretations, or are we confronted with two arguments? The purpose of this study is to compare Anselm's argument with Sina's proof. The findings of the study show that, from Oppy's point of view, Anselm has based only one argument on the existence of God in Proslogion's treatise.Although this argument is similar to the Siddighin proof in its a priori, inspired by the holy book and come to God through God, the essential difference between the two arguments is so great that these similarities can be overlooked. The ontoligicall argument begins with the " the concept of existence," while Seddighin proof is based on the " the truth of existence."And this is the beginning of the important differences between the two arguments.
ملخص الجهاز:
فصل دوم رسالۀ پروسلوگیون آنسلم در این بخش، برهان را اینگونه تقریر میکند: بنابراین حتی احمق باید بپذیرد که دستکم در فاهمۀ انسان چیزی که بزرگتر از آن نتوان تصور کرد، موجود است؛ زیرا وقتی او این عبارتها را میشنود، آن را میفهمد و هرچه فهم شود، در قوۀ فاهمه وجود دارد و بهیقین آنچه بزرگتر از آن نتوان تصور کرد، نمیتواند تنها در فاهمه وجود داشته باشد؛ زیرا اگر آن چیز دستکم تنها در فاهمه وجود داشته باشد، قابل تصور است که در خارج نیز وجود داشته باشد که اگر چنین باشد، این موجود بزرگتر خواهد بود؛ بنابراین اگر آنچه بزرگتر از آن قابل تصور نیست، تنها در فاهمه وجود داشته باشد، همان چیزی که بزرگتر از آن متصور نیست، چیزی میشود که بزرگتر از آن قابل تصور است؛ ولی بهیقین این شدنی نیست؛ بنابراین بیشک چیزی که بزرگتر از آن قابل تصور نیست، هم در فاهمه و هم در خارج وجود دارد (Anselm, 1975, chap.
برخی اندیشمندان اسلامی نیز معتقدند که برهان شیخ با نظر به مفهوم وجود است؛ امّا باید توجه داشت مراد آنها این نیست که برهان سینوی، شبیه به برهان آنسلم است؛ بلکه اشکال بر این است که استدلال بر ماهیت موجود خارجی و نه وجود آن تمرکز دارد.
Proofs for Eternity, Creation and The Existence of God. Medieval Islamic and Jewish Philosophy.
Proofs for Eternity, Creation and The Existence of God. Medieval Islamic and Jewish Philosophy.
Ontological Argument and Belief in God. New York: Cambridge University Press.
Ontological Argument and Belief in God. New York: Cambridge University Press.