خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای ضمنی هوش در دانشآموزان تیزهوش و عادی دوره دوم متوسطه انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی دوره دوم متوسطه شهرستان بروجرد بود، که از طریق روش نمونهگیری در دسترس تعداد 70 نفر برای هر گروه انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری و مقیاس نظریه ضمنی هوش بود.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (مانووا) نشان داد که بین دو گروه تیزهوش و عادی در ترکیب خطی نمرات متغیرهای وابسته، تفاوت معناداری وجود داشت. تحلیلهای تکمتغیری نشان داد که دانشآموزان تیزهوش نسبت به دانشآموزان عادی دارای میزان بالاتری از راهبردهای شناختی بودند، اما در راهبردهای فراشناختی تفاوت معناداری بین آنها نبود. آنها همچنین باور ذاتی هوش پایینتر و باور افزایشی هوش بالاتری داشتند.
نتیجهگیری: بهطورکلی، علاوه بر لزوم توجه بیشتر به راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (بهویژه راهبردهای فراشناختی) و باورهای ضمنی هوش در دانشآموزان تیزهوش، تاکید بر بهبود این ویژگیها در دانشآموزان عادی نیز مفید به نظر میرسد.
Objective: The present research was conducted with the aim of the comparison of self-regulated learning strategies and implicit beliefs of intelligence in gifted and normal second high school students. Method: The research method of the present study was causal-comparative. The population was the gifted and normal second high school girl students of Borujerd city, that was selected 70 students of them for each of the two groups using the convenience sampling. The used instruments were Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) and Implicit Theory of Intelligence Scale (IT IS). Results: The results of Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) indicated the significant difference in the linear composition of scores of dependent variables of gifted and normal students. Univariate analysis also indicated that gifted students had higher rate of cognitive strategies compared to normal students, but there was no significant differences between them in metacognitive strategies. They were also had lower entity beliefs of intelligence and higher incremental beliefs of intelligence. Conclusion: Generally, in addition to the necessity for the more attention to the self-regulated learning strategies (especially metacognitive strategies) and implicit beliefs of intelligence in gifted students, the emphasis on improving these features in normal students also seems useful.
ملخص الجهاز:
مقايسه راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي و باورهاي ضمني هوش در دانش آموزان تيزهوش و عادي دوره دوم متوسطه Comparison of Self-Regulated Learning Strategies and Implicit Beliefs of Intelligence in Gifted and Normal Second High School Students تورج سپهوند١*، مهناز ميرچناري 2 دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٩/٢٤ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٢/٢٢ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف مقايسه راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي و باورهاي ضمني هوش در دانش آموزان تيزهوش و عادي دوره دوم متوسطه انجام شد.
نتيجه گيري: به طورکلي، علاوه بر لزوم توجه بيشتر به راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي (به ويژه راهبردهاي فراشناختي ) و باورهاي ضمني هوش در دانش آموزان تيزهوش ، تأکيد بر بهبود اين ويژگيها در دانش آموزان عادي نيز مفيد به نظر ميرسد.
بااين حال ، تاکنون پژوهش واحدي در موردبررسي و مقايسه راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي و باورهاي ضمني هوش در دانش آموزان تيزهوش و عادي انجام نشده است .
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر مقايسه راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي (راهبردهاي شناختي و فراشناختي) و باورهاي ضمني هوش (باور ذاتي و افزايشي) در دانش آموزان تيزهوش و عادي بود.
“Self-regulated science learning with highly gifted students: the role of cognitive, motivational, epistemological, and environmental variables”.
Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis.
), Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (2nd Ed.