خلاصة:
با رشد روز افزون جمعیت شهری و توسعه فزاینده شهرها، ضرورت ایجاد مراکز خدمات عمومی جدید و تعیین مکان بهینه این مراکز، به شیوه ای که همه شهروندان به نحو موثر و عادلانه از آن بهره مند شوند ،آشکارتر شده است. کلان شهرشیراز، به دلیل افزایش شتابان جمعیت و توسعه افسار گسیخته ی خود و همچنین به موازات تولید روزافزون خودروها وانواع وسایل نقلیه در این کلانشهر، با مساله کمبود مکان های مناسب برای پارک ایمن خودروها و عدم تطابق تعداد پارکینگ های عمومی با سرانه جمعیت درمناطق پرتردد مواجه می باشد. یکی از رویکرد ها و راه کارهای حل معضل ترافیک، مکانیابی بهینه پارکینگ های عمومی می باشد. در این مقاله با در نظر گرفتن پارامترهایی همچون: مراکز جاذب سفر، شبکه های دسترسی و معابر شهری، گره های ترافیکی و... به بررسی و ارزیابی مکانیابی پارکینگ طبقاتی در شهر شیراز اقدام شده است. سپس مصاحبه ای درخصوص تعیین درصد اهمیت معیارهای موثر در مکان یابی پارکینگ تهیه شده و پس از اعمال اوزان نهایی بدست آمده از مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ، سایت های بهینه جهت مکان یابی پارکینگ های طبقاتی در شیراز تعیین گردید. .در نهایت با توجه به یافته های پژوهش ، پیشنهاداتی برای برون رفت از مشکلات جاری ارائه گردید. نتایج کلی تحقیق نشان می دهد که با توجه به اطلاعات و اوزان بدست آمده و تحلیل وزن ها از طریق AHP کدام مکان جهت استقرار پارکینگ عمومی مناسب است.
ملخص الجهاز:
ارزيابي و مکان يابي پارکينگ هاي طبقاتي با استفاده از مدل تحليل سلسله مراتبي( AHP) (مطالعه موردي : منطقه ١ شهرداري شيراز) مهسا مالکي *: دانشجو کارشناسي ارشد برنامه ريزي شهري، گروه شهرسازي، موسسه آموزش عالي آپادانا، شيراز، ايران Mahsaaaa1374@yahoo.
براي انجام عمليات پژوهش ابتدا با استفاده از نقشه هاي اتوکد موجود در شهرداري، اطلاعات مربوطه استخراج و به فرمت GIS تبديل تا در بررسي ها از آن استفاده شود، سپس عوامل مؤثر بر مکانيابي پارکينگ شهري در محدوده مورد مطالعه شناسايي گرديد و در مرحله بعد جهت وزن دهي و تعيين اهميت نسبي هر يک از لايه هاي اطلاعاتي با توجه به نظرات کارشناسان و از روش تحليل سلسله مراتبي (AHP)که از کاربردي ترين روش هاي وزن دهي است ، استفاده شده است .
در ادامه نيز به قيمت گذاري پارکينگ هاي تجمعي پرداخته شده است (ذکرالهي،١٣٨٠) قاضي عسکري نائيني (١٣٨٣) در پايان نامه خود با عنوان : «ارائه روشي مناسب جهت مکان يابي پارکينگ هاي عمومي با استفاده از GIS (مطالعه موردي: بخش مرکزي شهر اصفهان ) »، به اين نتيجه رسيده که GIS به عنوان مناسب ترين ابزار براي مکان يابي، فرآيند تحليل سلسله مراتبي( AHP) به عنوان بهينه ترين روش وزن دهي معيارهاي مؤثر در مکانيابي پارکينگ و روش OWA منطق فازي به عنوان بهترين گزينه براي ترکيب لايه هاي نقشه در GIS است (قاضي عسکري نائيني،١٣٨٣).