خلاصة:
این مقاله دربارهی، تاثیر فضا و طراحی صحنه بر میزانسن در آثار رابرت ویلسون (-۱۹۴۱)، طراح دکوراسیون داخلی، مجسمه ساز، معمار، کارگردان تیاتر و یکی از تاثیرگذارترین پیشروان تیاتر معاصر است. ویلسون در جستجوی شکلی از اجرا در قالب «تیاتر تصویری» است. که تمامی عناصر اجرایی به یک اندازه اهمیت داشته باشند، در همین راستا، شکلگیری چنین تیاتری با این اندیشه به درک مضاعف فضا در تیاتر و همچنین تاثیر آن به عنوان بخش کاملی از عناصر طراحی برای شناخت هرچه بیشتر کار کارگردان/ طراح صحنه ضرورت دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی روند شکلگیری تیاتر با محوریت فضا، طراحی صحنه، چگونگی تاثیر آن بر میزانسن و نحوهی برخورد با بازیگر به عنوان بخشی از فضای طراحی شده است.
This thesis is about the influence of space and stage design on the mise-en-scene in Robert Wilson’s performance (1941-) as a designer of interior decoration, sculptor, architect, theater director and one of the most influential a contemporary theater avant-garde. Wilson is looking for a form of “Visual Theater” that all of the elements of the performance have same importance. In this regard, the formation of this sample of the theater with this approach to more understanding space in theater and also its effect to title complete section of the design elements is needed to better understand the work of the director/ stage designer. The purpose of this research is checking process of the formation of the theater centered on space, stage design, how it effect on the mise-en-scene and parallels with actor as a part of the designed space As a result, the study tries to achieve a new definition of the concept of the space and stage design and mise-on-scene in the theater, according to Robert Wilson’s approach.
ملخص الجهاز:
در همین راستا، شناخت شکلگیری چنین تئاتری با این اندیشه و درک مضاعف فضا در تئاتر و همچنین تأثیر آن به عنوان بخش کاملی از عناصر طراحی، برای شناخت هرچه بیشتر کار کارگردان/ طراح صحنه ضرورت دارد.
براساس این فرضیه، مقاله در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که چگونه میتوان با محوریت فضا و طراحی صحنه و تاثیر آن بر میزانسن به درک متفاوت و موثری از اجرا دست یافت؟ در اجرا، هدف از انجام این پژوهش بررسی روند شکلگیری تئاتر با محوریت فضا، طراحی صحنه، چگونگی تأثیر آن بر میزانسن و نحوهی برخورد با بازیگر به عنوان بخشی از فضای طراحی شدهاست.
فضا، طراحی صحنه، میزانسن، رابرت ویلسون، تئاتر تصویری ۱ ـ درآمد ویلسون به عنوان کارگردان مؤلف بسیاری از وجوهی را که تا آن زمان در زمینهی اجرایی مورد استفاده قرار نگرفته بود، وارد تئاتر کرد و به خلق تئاتر دگرگونهای پرداخت که با عنوان «تئاتر تصویری» شناخته میشود.
در جهان تئاتر تصویری ویلسون بعد زمان هم به این فضا اضافه میشود که فضایی قابل تغییر و دگرگونی و سیال است.
ویلسون برای وارد کردن بعد زمان در آثارش از تکنیکهای هنر تجسمی استفاده میکند و قابل توضیح است که در این بحث فضا و زمان جدا از هم نیستند و به واسطهی یکدیگر درک میشوند.
ویلسون از این روش برای هدف خود که ارائه درک متفاوت در زمان است استفاده میکند.
نکته مهم در تأثیر فضا و طراحی صحنه بر میزانسن در آثار ویلسون بهطور کلی درک مفهوم زمان در آثار او و تلفیق همهی عناصر اجرایی و تأثیرشان بر میزانسن با توجه به زمانبندی در این آثار است.